Dünya Sağlık Örgütü, 2020 yılında koronavirüs hastalığı için pandemi ilan etti. Bu hastalık tüm süreçlerin yanı sıra eğitim sürecini de etkiledi. Bu çalışmanın amacı, koronavirüs pandemi sürecinde üniversitelerin hemşirelik eğitiminde kullandıkları yöntemleri ve bu yöntemlerin akademisyenlerin zihinsel iş yükü üzerindeki etkilerini belirlemektir. Çalışmaya Türkiye'deki tüm devlet ve vakıf üniversiteleri dahil edildi. Araştırmacılar tarafından hazırlanan çevrimiçi anket ve NASA-TLX iş yükü endeksi 1427 hemşire akademisyene gönderildi. Anketi dolduran 292 katılımcı örneklemi oluşturdu. Çalışmada en sık kullanılan yöntemin senkron uzaktan eğitim olduğu bulundu. Akademisyenlerin mental iş yükü ortalamasının 63.87±16.25 olduğu saptandı. Uzaktan eğitim kullanan akademisyenlerin çaba ve performans puanları ile “65 yaş ve üstü” yaş grubundaki kadın akademisyenlerin hayal kırıklığı ve zamana yönelik talep puanları istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulundu. Araştırmada ayrıca hayal kırıklığı alt boyut puanı ortalamasının cinsiyet ile ilişkili olduğu ve kadın akademisyenlerin hayal kırıklığı puan ortalamasının erkeklere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptandı (p=0.050). Araştırmamızda koronavirüs pandemi sürecinde en sık kullanılan eğitim yöntemi olan uzaktan senkron eğitimin akademisyenlerin iş yükünü ve zaman gereksinimlerini arttırdığı saptandı.
The World Health Organization declared a pandemic for the coronavirus disease in 2020. This disease affected all sectors as well as the education process. The aim of this study is to determine the methods used by universities in nursing education during the coronavirus pandemic process and the effects of these methods on mental workload. All public and private universities in Turkey included in the study. Online questionnaire prepared by the researchers and the NASA-TLX workload index were sent to 1427 nurses’ academicians, 292 participants answered the questionnaire. It was found that the most frequently used method in the study was synchronous distance education. Total score of the academicians in the Mental Workload Scale was found to be 63.87±16.25. The effort and performance scores of the academicians using distance education and the frustration and demand for time scores of female academics in the "65 and over" age group were found to be statistically significantly higher. In the study, it was also found that the mean score of the frustration sub-dimension was related to gender, and the mean score of frustration of female academicians was significantly higher than that of men (p=0.050). In this research, it has been determined that distance synchronous education, which is the most frequently used education method during the coronavirus pandemic process, increases the workload and time requirements of academicians.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 25, 2024 |
Publication Date | April 25, 2024 |
Submission Date | April 15, 2022 |
Acceptance Date | August 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Journal of General Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).