Research Article
BibTex RIS Cite

Din ve Modernizm Bağlamında Sinemada Tarikatlar: “Takva” Filmi Örneği

Year 2020, Issue: 36, 39 - 52, 30.12.2021

Abstract

Modernizmin akışkanlığı içinde din ve toplum ilişkileri ele alınırken dini temsil iddiasında bulunan tarikatların geçirdikleri yapısal ve fonksiyonel dönüşümlerin dindar zümreler üzerindeki etkilerinin boyutlarını Takva filminin kadrajından görme çabasında olan bu metin, tarikatları tarih sahnesine çıkaran saikleri hatırlatarak Osmanlı döneminde ve Cumhuriyetle birlikte siyasal, ekonomik ve toplumsal zeminlerde gerçekleşen diyalektiği kategorik olarak anlamlandırmayı; varlıklarını idame ettirme kaygısıyla kurulan kapital ilişkilerin günümüzdeki seyrini ve dayandığı sosyo-ekonomik faktörleri konu edinmektedir. Takva filminde ana karakter Muharrem, yüzünü öte dünyaya çevirmeye çalışan inançlı kitlelerin prototipini; temsili tarikat ise uhrevi yolculukta müntesiplerine refakat eden mihmandar rolünü üstlenmiştir. Filmde cereyan eden ilişkiler üzerinden Türkiye’de dini yapıların, özelde müntesipleriyle genelde ise kamusal alanla kurdukları diyaloğun tonu ve rengine dair birtakım çıkarım ve göndermeler söz konusudur. Takva adlı yapımda tarikatlarla ilgili sahnelerin çözümlenmesi ve bu meyanda analiz edilerek yorumlanması makalenin omurgasını oluşturmaktadır.

References

  • Akgül, M. (2002). Türkiye'de Din ve Değişim -Bir Erol Güngör Çözümlemesi-. İstanbul: Ötüken Neşriyat. Akşit, B. vd. (2012). Türkiye'de Dindarlık- Sosyal Gerilimler Ekseninde İnanç ve Yaşam Biçimleri. 1. Baskı. Derleyen: Bülent. Akkıyal. İstanbul: İletişim Yayınları. Arendt, H. (2019). Kötülüğün Sıradanlığı- Adolf Eıchmann Kudüs’te-. Çev. Özge Çevik. İstanbul: Metis Yayınları.
Year 2020, Issue: 36, 39 - 52, 30.12.2021

Abstract

References

  • Akgül, M. (2002). Türkiye'de Din ve Değişim -Bir Erol Güngör Çözümlemesi-. İstanbul: Ötüken Neşriyat. Akşit, B. vd. (2012). Türkiye'de Dindarlık- Sosyal Gerilimler Ekseninde İnanç ve Yaşam Biçimleri. 1. Baskı. Derleyen: Bülent. Akkıyal. İstanbul: İletişim Yayınları. Arendt, H. (2019). Kötülüğün Sıradanlığı- Adolf Eıchmann Kudüs’te-. Çev. Özge Çevik. İstanbul: Metis Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kemaleddin Taş 0000-0001-8759-5147

Tarık Güvendi

Early Pub Date December 30, 2021
Publication Date December 30, 2021
Published in Issue Year 2020 Issue: 36

Cite

APA Taş, K., & Güvendi, T. (2021). Din ve Modernizm Bağlamında Sinemada Tarikatlar: “Takva” Filmi Örneği. Tabula Rasa: Felsefe Ve Teoloji(36), 39-52.
AMA Taş K, Güvendi T. Din ve Modernizm Bağlamında Sinemada Tarikatlar: “Takva” Filmi Örneği. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji. December 2021;(36):39-52.
Chicago Taş, Kemaleddin, and Tarık Güvendi. “Din Ve Modernizm Bağlamında Sinemada Tarikatlar: ‘Takva’ Filmi Örneği”. Tabula Rasa: Felsefe Ve Teoloji, no. 36 (December 2021): 39-52.
EndNote Taş K, Güvendi T (December 1, 2021) Din ve Modernizm Bağlamında Sinemada Tarikatlar: “Takva” Filmi Örneği. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji 36 39–52.
IEEE K. Taş and T. Güvendi, “Din ve Modernizm Bağlamında Sinemada Tarikatlar: ‘Takva’ Filmi Örneği”, Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji, no. 36, pp. 39–52, December 2021.
ISNAD Taş, Kemaleddin - Güvendi, Tarık. “Din Ve Modernizm Bağlamında Sinemada Tarikatlar: ‘Takva’ Filmi Örneği”. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji 36 (December 2021), 39-52.
JAMA Taş K, Güvendi T. Din ve Modernizm Bağlamında Sinemada Tarikatlar: “Takva” Filmi Örneği. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji. 2021;:39–52.
MLA Taş, Kemaleddin and Tarık Güvendi. “Din Ve Modernizm Bağlamında Sinemada Tarikatlar: ‘Takva’ Filmi Örneği”. Tabula Rasa: Felsefe Ve Teoloji, no. 36, 2021, pp. 39-52.
Vancouver Taş K, Güvendi T. Din ve Modernizm Bağlamında Sinemada Tarikatlar: “Takva” Filmi Örneği. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji. 2021(36):39-52.