Research Article
BibTex RIS Cite

Determining Cooperative Tendencies of Tomato Farmers on Marketıng In Muğla

Year 2020, Volume: 26 Issue: 2, 121 - 129, 30.12.2020

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to investigate the cooperative tendency of greenhouse tomato farmers in the Fethiye district of Muğla province.
Design/Methodology/Approach: Data were collected from 100 tomato farmers and divided into groups according to the greenhouse area. Data were evaluated using simple means, percentage calculations, differences between groups and Best-Worst analysis.
Findings: It has been determined that farmers of the general awareness of cooperatives and the desire to cooperate are high. If the fresh fruit and vegetable cooperative is established,
many farmers want to work during to establish and marketing, actively. And many farmers want to be members. Farmers think that cooperatives have the advantage of price and marketing.
Originality/Value: The perspectives of tomato farmers to cooperatives and cooperative tendencies have been analyzed.

References

  • Adanacıoğlu, H. (2017). Tarımsal Doğrudan Pazarlama Girişimlerinin Dünyadaki Gelişimi: Türkiye Açısından Bir Değerlendirme. IV. IBANESS Congress Series, (08-09 Nisan Russe / Bulgaria), 733-745 ss.
  • Altıntaş ve Yalçın, (2007). Tokat İli Erbaa Ovasında Tarım İşletmelerinin Ekonomik Analizi ve İşletmelerin Başarısını Etkileyen Faktörlerin Ortaya Konulması, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 2007, 24 (2), 33-42.
  • Anonim, (2019). https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Bitkisel-Uretim/Tarla-Ve-Bahce-Bitkileri/Ortu-Alti-Yetistiricilik (Erişim Tarihi: 07.07.2020).
  • Daka, K., Gül, A., Engindeniz, S. (2012). Muğla İlinde Seralarda Dışsatıma Yönelik Domates Üretimi ve Pazarlaması. Ege Üniv.üersitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 49 (2): 175-185.
  • Erdal, G. (2006). Tarımsal Ürünlerde Üretim – Fiyat İlişkisinin Koyck Yaklaşımı İle Analizi (Domates Örneği). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 23 (2):17-24.
  • Everest, B., Yercan, M. (2015). Kooperatif Ortaklarının Kooperatif Yönetimine Katılma Durumları ve Eğilimleri: Tarım Kredi Kooperatifleri Balıkesir Bölge Birliği Örneği, SESSION 5C: Çevre ve Tarım Ekonomisi, Internatıonal Conference On Eurasıan Economıes, s. 519-526.
  • İnan, H. (2006). Tarım Ekonomisi ve İşletmeciliği. Avcı Ofset. İstanbul. s.318-322.
  • Kadanalı, E., Saklıca, A., Dağdemir, V. (2008). Erzurum İli Uzundere İlçesinde Serada Hıyar ve Domates Üretim Maliyeti Ve Pazarlama Yapısı. VIII. Tarım Ekonomisi Kongresi, Bursa.
  • Kaya, N., Çoker, S., Kınıklı, F., Yercan, M. (2019). Çiftçilerin Kooperatifçiliğe Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma: Ağrı ve Eskişehir İlleri Örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 25 (2): 219-230.
  • Kazak, G., Özşenler, S., Artukoğlu, M. M., Yıldız, Ö. (2018). Sanayi Domatesi Üretimi ve Pazarlamasında Karşılaşılan Sorunlar: İzmir İli Torbalı İlçesi Örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi 24 (2): 215-223.
  • Kınıklı, F., Adanacıoğlu, H., Yılmaz, C., Özer, G. (2019). Tarımsal Ürünlerin Pazarlanmasında Hal Kayıt Sisteminin Çiftçiler Tarafından Kullanılma Durumu: İzmir İli Örneği. Mediterr Agric Sci 32(2): 159-165.
  • Mahmoodzadeh, J., Sabouri, M. S. (2014). Study on factors affecting farmers' tendency to establish production cooperatives by factor analysis in Mahabad (West Azarbaijan Province, Iran). International Journal of Plant, Animal and Environmental Sciences, Vol.4 No.2 pp.245-250.
  • Newbold, P. (1995). Statistics for Business and Economics. 4. Baskı, Prentice Hall, New Jersey, sf. 867.
  • Örki, A. (2016). Ekonomik Kalkınmada Kooperatiflerin Öneminin Örneklerle Değerlendirilmesi. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2) 212-233.
  • Örük, G., Engindeniz, S. (2019). Muğla İlinde Örtüaltı Domates Üretiminin Ekonomik Analizi Üzerine Bir Araştırma. Ege Üniv. Ziraat Fak. Derg., 56 (3):345-358.
  • Özkan, Z. (1999). Tarım Kesiminde Üretici Birlikleri Dünyadan Örnekler. Doktora Semineri, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Öztürk, G., Engindeniz, S. (2018). Muğla'da Örtüaltı Domates Üretiminde Girdi Kullanım Etkinliğinin Analizi. Tarım Ekonomisi Dergisi 24 (2): 175-183.
  • TÜİK, (2020). Türkiye İstatistik Kurumu, Bitkisel Üretim İstatistikleri. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=92&locale=tr (Erişim Tarihi: 10.07.2020).

Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi

Year 2020, Volume: 26 Issue: 2, 121 - 129, 30.12.2020

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, Muğla ili Fethiye ilçesinde örtüaltı domates yetiştiriciliği yapan üreticilerin pazarlama yöntemleri üzerine kooperatifleşme eğilimlerini incelemektir.
Tasarım/Metodoloji/Yaklaşım: Çalışmada 100 domates üreticisi ile görüşülmüş ve üreticiler sahip oldukları örtü altı alana göre 3 gruba ayrılmışlardır. Veriler değerlendirilirken basit ortalamalar, yüzde hesapları, gruplar arası farklar ve Best-Worst analizleri kullanılmıştır.
Bulgular: Üreticilerin genel olarak kooperatifçilik bilincinin ve kooperatifleşme isteğinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Yörede yaş meyve sebze kooperatifinin kurulmasında, pazarlama hizmetlerinde aktif olarak çalışmak isteyen üretici sayısı ve kurulacak kooperatife üye olmak isteyen üretici sayısının fazla olduğu belirlenmiştir. Üreticilerin, kooperatife üye olmak istemelerindeki en büyük neden fiyat ve pazarlama açısından avantaj sağlayacağını düşünmeleridir.
Özgünlük/Değer: Domates üreticilerinin kooperatifçiliğe bakış açıları ortaya konulmuş ve kooperatifleşme eğilimleri incelenmiştir.

References

  • Adanacıoğlu, H. (2017). Tarımsal Doğrudan Pazarlama Girişimlerinin Dünyadaki Gelişimi: Türkiye Açısından Bir Değerlendirme. IV. IBANESS Congress Series, (08-09 Nisan Russe / Bulgaria), 733-745 ss.
  • Altıntaş ve Yalçın, (2007). Tokat İli Erbaa Ovasında Tarım İşletmelerinin Ekonomik Analizi ve İşletmelerin Başarısını Etkileyen Faktörlerin Ortaya Konulması, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 2007, 24 (2), 33-42.
  • Anonim, (2019). https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Bitkisel-Uretim/Tarla-Ve-Bahce-Bitkileri/Ortu-Alti-Yetistiricilik (Erişim Tarihi: 07.07.2020).
  • Daka, K., Gül, A., Engindeniz, S. (2012). Muğla İlinde Seralarda Dışsatıma Yönelik Domates Üretimi ve Pazarlaması. Ege Üniv.üersitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 49 (2): 175-185.
  • Erdal, G. (2006). Tarımsal Ürünlerde Üretim – Fiyat İlişkisinin Koyck Yaklaşımı İle Analizi (Domates Örneği). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 23 (2):17-24.
  • Everest, B., Yercan, M. (2015). Kooperatif Ortaklarının Kooperatif Yönetimine Katılma Durumları ve Eğilimleri: Tarım Kredi Kooperatifleri Balıkesir Bölge Birliği Örneği, SESSION 5C: Çevre ve Tarım Ekonomisi, Internatıonal Conference On Eurasıan Economıes, s. 519-526.
  • İnan, H. (2006). Tarım Ekonomisi ve İşletmeciliği. Avcı Ofset. İstanbul. s.318-322.
  • Kadanalı, E., Saklıca, A., Dağdemir, V. (2008). Erzurum İli Uzundere İlçesinde Serada Hıyar ve Domates Üretim Maliyeti Ve Pazarlama Yapısı. VIII. Tarım Ekonomisi Kongresi, Bursa.
  • Kaya, N., Çoker, S., Kınıklı, F., Yercan, M. (2019). Çiftçilerin Kooperatifçiliğe Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma: Ağrı ve Eskişehir İlleri Örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 25 (2): 219-230.
  • Kazak, G., Özşenler, S., Artukoğlu, M. M., Yıldız, Ö. (2018). Sanayi Domatesi Üretimi ve Pazarlamasında Karşılaşılan Sorunlar: İzmir İli Torbalı İlçesi Örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi 24 (2): 215-223.
  • Kınıklı, F., Adanacıoğlu, H., Yılmaz, C., Özer, G. (2019). Tarımsal Ürünlerin Pazarlanmasında Hal Kayıt Sisteminin Çiftçiler Tarafından Kullanılma Durumu: İzmir İli Örneği. Mediterr Agric Sci 32(2): 159-165.
  • Mahmoodzadeh, J., Sabouri, M. S. (2014). Study on factors affecting farmers' tendency to establish production cooperatives by factor analysis in Mahabad (West Azarbaijan Province, Iran). International Journal of Plant, Animal and Environmental Sciences, Vol.4 No.2 pp.245-250.
  • Newbold, P. (1995). Statistics for Business and Economics. 4. Baskı, Prentice Hall, New Jersey, sf. 867.
  • Örki, A. (2016). Ekonomik Kalkınmada Kooperatiflerin Öneminin Örneklerle Değerlendirilmesi. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2) 212-233.
  • Örük, G., Engindeniz, S. (2019). Muğla İlinde Örtüaltı Domates Üretiminin Ekonomik Analizi Üzerine Bir Araştırma. Ege Üniv. Ziraat Fak. Derg., 56 (3):345-358.
  • Özkan, Z. (1999). Tarım Kesiminde Üretici Birlikleri Dünyadan Örnekler. Doktora Semineri, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Öztürk, G., Engindeniz, S. (2018). Muğla'da Örtüaltı Domates Üretiminde Girdi Kullanım Etkinliğinin Analizi. Tarım Ekonomisi Dergisi 24 (2): 175-183.
  • TÜİK, (2020). Türkiye İstatistik Kurumu, Bitkisel Üretim İstatistikleri. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=92&locale=tr (Erişim Tarihi: 10.07.2020).
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Agricultural Engineering, Business Administration
Journal Section Research
Authors

Hasan Ceyhun Değer This is me 0000-0003-4163-8505

Utku Özder This is me 0000-0001-9941-2117

Filiz Kınıklı 0000-0001-8677-0310

Murad Yercan 0000-0002-8061-0882

Publication Date December 30, 2020
Submission Date July 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 2

Cite

APA Değer, H. C., Özder, U., Kınıklı, F., Yercan, M. (2020). Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi, 26(2), 121-129.
AMA Değer HC, Özder U, Kınıklı F, Yercan M. Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. TJAE. December 2020;26(2):121-129.
Chicago Değer, Hasan Ceyhun, Utku Özder, Filiz Kınıklı, and Murad Yercan. “Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi”. Tarım Ekonomisi Dergisi 26, no. 2 (December 2020): 121-29.
EndNote Değer HC, Özder U, Kınıklı F, Yercan M (December 1, 2020) Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi 26 2 121–129.
IEEE H. C. Değer, U. Özder, F. Kınıklı, and M. Yercan, “Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi”, TJAE, vol. 26, no. 2, pp. 121–129, 2020.
ISNAD Değer, Hasan Ceyhun et al. “Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi”. Tarım Ekonomisi Dergisi 26/2 (December 2020), 121-129.
JAMA Değer HC, Özder U, Kınıklı F, Yercan M. Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. TJAE. 2020;26:121–129.
MLA Değer, Hasan Ceyhun et al. “Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi”. Tarım Ekonomisi Dergisi, vol. 26, no. 2, 2020, pp. 121-9.
Vancouver Değer HC, Özder U, Kınıklı F, Yercan M. Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. TJAE. 2020;26(2):121-9.