Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tarım Ekonomisi Bölümü Öğrencilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Hakkında Farkındalık Düzeyleri: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 271 - 279, 21.12.2021
https://doi.org/10.33202/comuagri.963114

Öz

Sanayileşmenin ve 1870’li yıllardan bu yana fosil yakıtların kullanımındaki artışın bir sonucu olarak bugün insanlık, küresel iklim değişikliği sorunuyla karşı karşıya bulunmaktadır. Küresel iklim değişikliği dünyayı tehdit eden çevre sorunlarının başında gelmekte olup sosyal, ekonomik ve ekolojik açıdan ele alınması gereken bir konudur. Sosyal boyutuyla ele alındığında, insanlardan çevre üzerine zararlı etkilerin azaltılması için davranışların değiştirilmesi konusunda farkındalık istenen yeni eğilimler söz konusudur. Bu bağlamda gençler, çevreye karşı geçmişteki ve halihazırdaki ihmallerin yükünü taşıdıkları için sürecin kritik paydaşları olmaktadırlar. Aynı zamanda davranış değişikliği ve aksiyon almada güçlü bir motoru temsil ederler. Bu nedenle gençler arasında çevre yanlısı davranışları inşa etmek sürdürülebilir bir gelecek yaratmak için kilit nokta olmaktadır. Niyet ve tutumların davranışa dönüştürülmesi noktasında farkındalık düzeyinin tespiti ilk adım olmaktadır. Bu amaçla söz konusu araştırma, Tarım Ekonomisi Bölümü öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynakları hakkında farkındalık düzeylerini belirlemek amacı taşımaktadır. Çalışmanın ana materyalini, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Tarım Ekonomisi Bölümü öğrencilerinden elde edilen birincil nitelikli veriler oluşturmaktadır. Bu kapsamda Basit Tesadüfi Örnekleme Yöntemi’ne 150 öğrenci ile anket yapılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerden yararlanılmış olup öğrencilerin yenilenebilir enerji kaynakları hakkında farkındalıklarını belirlemek amacıyla 5’li likert tipi ölçek kullanılmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin yenilenebilir enerji kaynaklarına aşina olduklarını ancak biyoyakıtları yenilenebilir enerji kaynağı olarak tanımlama oranının daha düşük olduğunu göstermektedir. Ayrıca öğrenciler, yenilenebilir enerji kaynaklarının olası faydaları konusunda da tam bir fikre sahip değillerdir. Tarım Ekonomisi Bölümü ders planının; çevre eğitimi, yenilenebilir enerji teknolojileri ve yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik destekleyici tutumlar çerçevesinde şekillendirilmesinin öğrencilerin yenilenebilir enerji kaynakları hakkında daha derin bir anlayış kazanmalarını sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alp, Ç., Tan, S., 2016. Ziraat Fakültesi öğrencilerinin çevre bilinci düzeyinin araştırılması. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi. 25-27 Mayıs 2016, Isparta.
  • Assali, A., Khatib, T., Najjar, A., 2019. Renewable energy awareness among future generation of Palestine. Renewable Energy. 136: 254-263.
  • Chen, S.J., Chou, Y.C., Yen, H.Y., Chao, Y.L., 2015. Investigating and structural modeling energy literacy of high school students in Taiwan. Energy Effic. 8: 791– 808.
  • Çalık, D., Çınar, Ö. P., 2009. Geçmişten günümüze bilgi yaklaşımları, bilgi toplumu ve internet. XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri. 12-12 Aralık 2009, Bilgi Üniversitesi, İstanbul.
  • De Leeuw, A., Valois, P., Ajzen, I., Schmidt, P., 2015. Using the Theory of Planned Behavior to identify key beliefs underlying pro-environmental behavior in high-school students: implications for educational interventions. Journal of Environmental Psychology. 42: 128-138.
  • Eltham, D.C., Harrison, G.P., Allen, S.J., 2008. Change in public attitudes toward a Cornish Wind Farm: Implications for Planning. Energy Policy. 36:23-33.
  • Eren, Ö., Parlakay, O., Saylam, M., Emen, A. B., 2017. Ziraat Fakültesi öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik tutumlarının belirlenmesi: Mustafa Kemal Üniversitesi örneği. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi. 4(3): 255-262.
  • Everest, B., 2021. Willingness of farmers to establish a renewable energy (solar and wind) cooperative in NW Turkey. Arabian Journal of Geosciences. 14(517): 1-10.
  • Genç, S., 2019. Türkiye ve İspanya’da güneş enerjisinden elektrik üretilmesinin çevresel kazançlar çerçevesinden karşılaştırmalı bir analizi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Maliye Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Gülay, A. N., 2008. Yenilenebilir enerji kaynakları açısından Türkiye’nin geleceği ve Avrupa Birliği ile karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Halder, P., 2014. Perceptions of energy production from forest biomass among school students in Finland: Directions for the Future Bioenergy Policies. Renew. Energy. 68: 372–377.
  • IPSOS, 2020. Earth day 2020. Erişim: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2020-04/earth-day-2020-ipsos.pdf , 29.05.2021
  • Kara, A., 2010. Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 9(32): 49-62.
  • Keramitsoglou, K. M., 2016. Exploring adolescents’ knowledge, perceptions and attitudes towards renewable energy sources: a colour choice approach. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 59: 1159-1169.
  • Kılıçaslan, M., Peker, E. A., Gün, F. 2011. Yenilenebilir enerji kaynaklarının çevreye olan katkısına ilişkin ilköğretim öğrenci görüşleri: Samsun ili örneği. Samsun Sempozyumu, 2011, Samsun.
  • Kurnaz, M. A., Alev, N., 2009. İlköğretim, ortaöğretim ve lisansüstü öğrencilerinin ders seçimi yaklaşımları ve ilgili sorunları. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 6(3): 38-52.
  • Lerman, L. V., Gerstlberger, W., Lima, M. F., Frank, A. G., 2021. How governments, universities, and companies contribute to renewable energy development? A municipal innovation policy perspective of the Triple Helix. Energy Research & Social Science. 71, 101854.
  • Liarakou, G., Gavrilakis, C., Flouri, E., 2008. Secondary school teachers’ knowledge and attitudes towards renewable energy sources. Journal of Science Education and Technology. 18(2):120-129.
  • Potter, G., 2009. Environmental education for the 21st Century: Where do we go now?. The Journal of Environmental Education. 41(1): 22-33.
  • Şenel, M. C., Koç, E., 2016. Rüzgâr türbinlerinde çevresel etkilerin değerlendirilmesi. Rüzgâr Enerjisi Dergisi. 1: 11-14.
  • World Economic Forum, 2020. Since 1850, these historical events have accelerated climate change. Erişim: https://www.weforum.org/agenda/2021/02/global-warming-climate-change-historical-human-development-industrial-revolution/ , 29.05.2021
  • Yıldırım, M., Everest, B., 2020. Tarımsal kooperatif yöneticilerinin iklim değişikliği ve yenilenebilir enerji farkındalıkları: Çanakkale ili örneği. ÇOMÜ Zir. Fak. Derg. 8(1): 233-241.
  • Zografakis, N., Menegaki, A.N., Tsagarakis, K.P., 2008. Effective education for energy efficiency. Energy Policy. 36:3226–3232.
  • Zyadin, A., Puhakka, A., Ahponen, P., Cronberg, T., Pelkonen, P., 2012. School students' knowledge, perceptions, and attitudes toward renewable energy in Jordan. Renewable energy. 45: 78-85.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat Mühendisliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eylem Durmuş 0000-0002-5749-0317

Sema Ezgi Yüceer 0000-0003-0169-2435

Sibel Tan 0000-0002-4733-5874

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durmuş, E., Yüceer, S. E., & Tan, S. (2021). Tarım Ekonomisi Bölümü Öğrencilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Hakkında Farkındalık Düzeyleri: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. ÇOMÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 9(2), 271-279. https://doi.org/10.33202/comuagri.963114