Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Delphi Tekniği Kullanılarak İlköğretim Okullarının Finansal Sürdürülebilirliğine İlişkin Okul Müdürlerinin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 9 - 23, 27.07.2022

Öz

Türkiye’deki okulların sürdürülebilir bir finansman sistemine olan ihtiyacı günümüzde maliyetlerin artmasına bağlı olarak giderek artmaktadır. Olgubilim deseni ile yürütülen bu araştırmada delphi tekniği kullanılarak devlete ait ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin okulların finansal sürdürülebilirliğine ilişkin görüşlerini almak amaçlanmıştır. Araştırma sürecinde okulların finansal olarak daha iyi yönetilebilmesini sağlamak amacıyla öncelikle okul müdürlerinin öneri ve görüşleri alınmış daha sonra ise ikinci uygulamaya geçilerek bir araya getirilen öneriler katılımcı okul müdürlerinin onayına sunulmuştur. Ardından elde edilen yanıtların istatistiki değerleri incelenerek üzerinde ortaklaşılan maddeler tespit edilmiştir. Bu doğrultuda araştırmada elde edilen sonuçlara göre katılımcı okul müdürleri; okul yardımcı ve hizmetli personel istihdamının bakanlık düzeyinde gerçekleştirilmesi, okullara çeşitli durumlar (öğrenci sayısı, sosyo-ekonomik durum, şube sayısı, fiziki donanım gibi) dikkate alınarak sağlanacak finans desteği ile okul bazlı bütçe sistemine geçilmesi, yerel yönetimlerin eğitimin finansmanının sağlanmasında etkin hale getirilmesi ve bütçe ayırmaları, okul ile ilgili yapılan harcamalarda vergi muafiyetinin veya personel istihdamında vergi, Sgk indirimi gibi kolaylıkların sağlanması, okulların teknik, bakım ve onarım işlerinde bakanlığın personel istihdam etmesi, okulların finansal gelir elde etmeleri için öğrenci velilerinden kayıt esnasında ücret alınması, okulların ihtiyaç analizinin yapılarak bu çerçevede merkezi ödenek gönderilmesini önermişleridir.

Kaynakça

  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı [Ministry of Family, Labor and Social Services] (2021, 10 Aralık). Yıllar İtibarıyla Net ve Brüt Asgari Ücret (01/08/1996 - 31/12/2020). Obtained from: https://www.aile.gov.tr/media/35787/yillar-itibariyle-net-brut-asgari-ucretler.pdf
  • Altunay, E. (2017). Okul Yöneticilerinin Görüşleri Doğrultusunda Eğitim Finansmanı Politikaları: Sorunlar, Nedenler ve Çözümler. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 689-714.
  • Altuntaş, S. Y. (2005). İlköğretim Okullarının Finansman İhtiyaçlarını Karşılama Düzeyleri (Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barbera, C., Jones, M., Korac, S., Saliterer, I., & Steccolini, I. (2017). Governmental financial resilience under austerity in Austria, England and Italy: How do localgovernments cope with financial shocks? Public Administration, (95), 670-697. Doi:/10.1111/ padm.12350
  • Dalkey, N.C., Brown, B.B., &Cochran, S. (1969) The Delphi Method: An Experimental Study of Group Opinion, RAND Corporation, Santa Monica, CA.
  • European Commission/EACEA/Eurydice (2014). Financing Schools in Europe: Mechanisms, Methods and Criteria in Public Funding. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Gravetter, J. F., & Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences. USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Grime, M. M., & Wright, G. (2016). Delphi Method. Wiley StatsRef: Statistics Reference Online, 1-16. Doi: : 10.1002/9781118445112.stat07879
  • Güngör, G., & Göksu, A. (2013). Türkiye’de eğitimin finansmanı ve ülkelerarası bir karşılaştırma. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 20 (1), 59-72
  • Hoşgörür, V., & Arslan, İ. (2014). Okul Örgütünün Finansal Kaynaklarının Yönetimi Sorunu (Yatağan İlçesi Örneği). Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 91-102.
  • İstanbul Valiliği [Istanbul Governorship] (2019). Basın duyurusu (2019-47). Obtained from: http://istanbul.gov.tr/okullarda-bagis-adi-altinda-kayit-parasi-toplanmasi-ile-ilgili-basin-aciklamasi.
  • Kavak, Y., Ekinci, E., & Gökçe, F. (1997). İlköğretimde Kaynak Arayışları. Eğitim Yönetimi, 3 (3), 309-320.
  • Köse, A., & Şaşmaz, A. (2014). İlköğretim Kurumlarının Mali Yönetimi. Eğitim Reformu Girişimi, UNİCEF ve MEB Ortaklığı Araştırma Raporu
  • Leigh, P. (2021, 6 Aralık). Managing School Finance in Times of Budgetary Pressures and Uncertainty. Obtained from: https://www.focus-education.co.uk/blog/managing-school-finance-under-pressure/
  • Leon, P. (2001). Four Pillars of Financial Sustainability. Virginia, USA: The Nature Conservancy
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: SAGE.
  • Lysiak, L, Kachula, S., Hrabchuk, O., Filipova, M., & Kushnir, A. (2020). Assessment of financial sustainability of the local budgets: case of Ukraine. Public and Municipal Finance, 9 (1), 48-59. Doi: 10.21511/pmf.09(1).2020.05
  • Milli Eğitim Bakanlığı Okul Aile Birliği Yönetmeliği [Ministry of National Education, School Parent Association Regulation] (2012, 9 Şubat). Resmi Gazete (Sayı:28199). Obtained from: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=15878&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of Education-MEB] (2021). 2021 Yılı Bütçe Raporu. Ankara: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı. Obtained from: http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/30125920_2021_BUTCE_SUNUYU.pdf
  • National Center for Education Statistics [NCES] (2021). Public School Revenue Sources. Obtained From: https://nces.ed.gov/programs/coe/indicator/cma
  • National Conference of State Legislatures [NCSL] (2021). The State Role in Education Finance. Obtained From: https://www.ncsl.org/research/education/state-role-in-education-finance.aspx
  • OECD (2020). Education Policy Outlook Turkey. Obtained from: https://www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Turkey-2020.pdf
  • Özdemir, N. (2011). İlköğretim Finansmanında Bir Araç: Okul-Aile Birliği Bütçe Analizi (Ankara İli Örneği) (Yüksekl İsans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdoğru, M. (2021). Covıd-19 Salgınında Okul Müdürlerinin Okul Yönetiminde Karşılaştıkları Sorunlar ve Bu Sorunlarla Başa Çıkma Stratejileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-14.
  • PBS (2008, 5 September). How Do We Fund Our Schools? Obtained from: https://www.pbs.org/wnet/wherewestand/blog/finance-how-do-we-fund-our-schools/197/
  • Reiners, G. M. (2012). Understanding the differences between Husserl’s (descriptive) and Heidegger’s (interpretive) phenomenological research. Journal of Nursing & Care, (1), 1-6. Doi: 10.4172/2167-1168.1000119
  • Robson, C. (2002). Real world research: a resource for social scientists and practitioner-researchers. Oxford, UK: Blackwell Publishers
  • Rowe, G., & Wright, G. (2001) Expert opinions in forecasting: role of the Delphi technique, in Principles of Forecasting: A Handbook for Researchers and Practitioners (ed J.S. Armstrong), Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA.
  • Suna, H. E., Altun, Ü., Emin, M. N., & Gür, B. S. (2021). Türkiye’de Eğitimin 20 Yılı (2000-2019). Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Şahin, A. E. (2001). Egitim Araştırmalarında Delphi Teknigi ve Kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 215 – 220.
  • Tonbul, Y. (2016). Eğitimin ekonomisi. Eğitbilim: Pedandragoji içinde. (Editör: Erdal Toprakçı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası [Constitution of the Republic of Turkey] (1982, 9 Kasım). Resmi Gazete (17863-Mükerrer). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.pdf
  • U.S. Department of Education (2021, 25 October). The Federal Role in Education. Obtained from: https://www2.ed.gov/about/overview/fed/role.html
  • Vagle, M. D. (2014). Crafting phenomenological research. Walnut Creek, CA: Left Coast Press
  • Werner, J., & Shah, A. (2006). Financing of Education: Some Experiences from ten European Countries. Institute of Local Public Finance Working Paper 02-2006 September 2006. Obtained from: https://www.researchgate.net/publication/5164382_Financing_of_Education_Some_Experiences_from_ten_European_Countries/link/00b7d538f65f2a0366000000/download
  • Whitehorn, T. (2010). School Support Staff Topic Paper. Nottingham: Department for Education Publications
  • Yolcu, H. (2007). Türkiye’de İlköğretim Finansmanının Değerlendirilmesi (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yolcu, H., & Kurul, N. (2009). Evaluating The Finance Of Primary Education İn Turkey Within The Context Of Neo-Liberal Policies. International Journal of Educational Policies, 3 (2), 24-45.
  • Zabolotnyy, S., & Wasilewski, M. (2019). The Concept of Financial Sustainability Measurement: A Case of Food Companies from Northern Europe. Sustainability, (11), 1-16. Doi:10.3390/su11185139
  • Zeliff, N. D., & Heldenbrand, S. S. (1993). What Has Being Done In The International Business Curriculum? Business Education Forum, 48 (1), 23-25.
  • Zoraloğlu, Y. R., Şahin, İ., & Fırat, N. Ş. (2005). İlköğretim Okullarında Kaynak Sorunu. Eğitim Bilim Toplum, 3 (12), 86-101

An Examination of School Principals' Views on Financial Sustainability of Primary Schools Using Delphi Technique

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 9 - 23, 27.07.2022

Öz

The need for a sustainable financing system for schools in Turkey is increasing day by day due to the increase in costs. This study, which was carried out with a phenomenological design, aims to take the opinions of school principals working in public primary schools on the financial sustainability of schools by using the Delphi technique. In the research process, to ensure that schools can be managed financially better, first of all, the suggestions and opinions of the school principals were taken, and then the second application was made and the collected suggestions were presented to the participating school principals for approval. Then, the statistical values of the answers obtained were examined and the items on which they were compromised were determined. In this direction, according to the results obtained in the research, the participant school principals suggested realizing the employment of school assistants and servants at the ministry level, transitioning to a school-based budget system with the financial support to be provided to schools by taking into account various conditions (such as the number of students, socio-economic status, number of branches, physical equipment), making local governments more effective in financing education and the fact that they allocate budgets, providing convenience by tax exemptions for school-related expenditures or tax or SSI (the Turkish Social Security Institution) reduction in personnel employment, the ministry’s employment of personnel in technical, maintenance, and repair works of schools, receiving fees from the parents of students during registration for schools to earn financial income, and appropriating central allowance by analyzing the needs of the schools.

Kaynakça

  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı [Ministry of Family, Labor and Social Services] (2021, 10 Aralık). Yıllar İtibarıyla Net ve Brüt Asgari Ücret (01/08/1996 - 31/12/2020). Obtained from: https://www.aile.gov.tr/media/35787/yillar-itibariyle-net-brut-asgari-ucretler.pdf
  • Altunay, E. (2017). Okul Yöneticilerinin Görüşleri Doğrultusunda Eğitim Finansmanı Politikaları: Sorunlar, Nedenler ve Çözümler. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 689-714.
  • Altuntaş, S. Y. (2005). İlköğretim Okullarının Finansman İhtiyaçlarını Karşılama Düzeyleri (Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barbera, C., Jones, M., Korac, S., Saliterer, I., & Steccolini, I. (2017). Governmental financial resilience under austerity in Austria, England and Italy: How do localgovernments cope with financial shocks? Public Administration, (95), 670-697. Doi:/10.1111/ padm.12350
  • Dalkey, N.C., Brown, B.B., &Cochran, S. (1969) The Delphi Method: An Experimental Study of Group Opinion, RAND Corporation, Santa Monica, CA.
  • European Commission/EACEA/Eurydice (2014). Financing Schools in Europe: Mechanisms, Methods and Criteria in Public Funding. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Gravetter, J. F., & Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences. USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Grime, M. M., & Wright, G. (2016). Delphi Method. Wiley StatsRef: Statistics Reference Online, 1-16. Doi: : 10.1002/9781118445112.stat07879
  • Güngör, G., & Göksu, A. (2013). Türkiye’de eğitimin finansmanı ve ülkelerarası bir karşılaştırma. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 20 (1), 59-72
  • Hoşgörür, V., & Arslan, İ. (2014). Okul Örgütünün Finansal Kaynaklarının Yönetimi Sorunu (Yatağan İlçesi Örneği). Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 91-102.
  • İstanbul Valiliği [Istanbul Governorship] (2019). Basın duyurusu (2019-47). Obtained from: http://istanbul.gov.tr/okullarda-bagis-adi-altinda-kayit-parasi-toplanmasi-ile-ilgili-basin-aciklamasi.
  • Kavak, Y., Ekinci, E., & Gökçe, F. (1997). İlköğretimde Kaynak Arayışları. Eğitim Yönetimi, 3 (3), 309-320.
  • Köse, A., & Şaşmaz, A. (2014). İlköğretim Kurumlarının Mali Yönetimi. Eğitim Reformu Girişimi, UNİCEF ve MEB Ortaklığı Araştırma Raporu
  • Leigh, P. (2021, 6 Aralık). Managing School Finance in Times of Budgetary Pressures and Uncertainty. Obtained from: https://www.focus-education.co.uk/blog/managing-school-finance-under-pressure/
  • Leon, P. (2001). Four Pillars of Financial Sustainability. Virginia, USA: The Nature Conservancy
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: SAGE.
  • Lysiak, L, Kachula, S., Hrabchuk, O., Filipova, M., & Kushnir, A. (2020). Assessment of financial sustainability of the local budgets: case of Ukraine. Public and Municipal Finance, 9 (1), 48-59. Doi: 10.21511/pmf.09(1).2020.05
  • Milli Eğitim Bakanlığı Okul Aile Birliği Yönetmeliği [Ministry of National Education, School Parent Association Regulation] (2012, 9 Şubat). Resmi Gazete (Sayı:28199). Obtained from: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=15878&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of Education-MEB] (2021). 2021 Yılı Bütçe Raporu. Ankara: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı. Obtained from: http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/30125920_2021_BUTCE_SUNUYU.pdf
  • National Center for Education Statistics [NCES] (2021). Public School Revenue Sources. Obtained From: https://nces.ed.gov/programs/coe/indicator/cma
  • National Conference of State Legislatures [NCSL] (2021). The State Role in Education Finance. Obtained From: https://www.ncsl.org/research/education/state-role-in-education-finance.aspx
  • OECD (2020). Education Policy Outlook Turkey. Obtained from: https://www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Turkey-2020.pdf
  • Özdemir, N. (2011). İlköğretim Finansmanında Bir Araç: Okul-Aile Birliği Bütçe Analizi (Ankara İli Örneği) (Yüksekl İsans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdoğru, M. (2021). Covıd-19 Salgınında Okul Müdürlerinin Okul Yönetiminde Karşılaştıkları Sorunlar ve Bu Sorunlarla Başa Çıkma Stratejileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-14.
  • PBS (2008, 5 September). How Do We Fund Our Schools? Obtained from: https://www.pbs.org/wnet/wherewestand/blog/finance-how-do-we-fund-our-schools/197/
  • Reiners, G. M. (2012). Understanding the differences between Husserl’s (descriptive) and Heidegger’s (interpretive) phenomenological research. Journal of Nursing & Care, (1), 1-6. Doi: 10.4172/2167-1168.1000119
  • Robson, C. (2002). Real world research: a resource for social scientists and practitioner-researchers. Oxford, UK: Blackwell Publishers
  • Rowe, G., & Wright, G. (2001) Expert opinions in forecasting: role of the Delphi technique, in Principles of Forecasting: A Handbook for Researchers and Practitioners (ed J.S. Armstrong), Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA.
  • Suna, H. E., Altun, Ü., Emin, M. N., & Gür, B. S. (2021). Türkiye’de Eğitimin 20 Yılı (2000-2019). Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Şahin, A. E. (2001). Egitim Araştırmalarında Delphi Teknigi ve Kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 215 – 220.
  • Tonbul, Y. (2016). Eğitimin ekonomisi. Eğitbilim: Pedandragoji içinde. (Editör: Erdal Toprakçı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası [Constitution of the Republic of Turkey] (1982, 9 Kasım). Resmi Gazete (17863-Mükerrer). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.pdf
  • U.S. Department of Education (2021, 25 October). The Federal Role in Education. Obtained from: https://www2.ed.gov/about/overview/fed/role.html
  • Vagle, M. D. (2014). Crafting phenomenological research. Walnut Creek, CA: Left Coast Press
  • Werner, J., & Shah, A. (2006). Financing of Education: Some Experiences from ten European Countries. Institute of Local Public Finance Working Paper 02-2006 September 2006. Obtained from: https://www.researchgate.net/publication/5164382_Financing_of_Education_Some_Experiences_from_ten_European_Countries/link/00b7d538f65f2a0366000000/download
  • Whitehorn, T. (2010). School Support Staff Topic Paper. Nottingham: Department for Education Publications
  • Yolcu, H. (2007). Türkiye’de İlköğretim Finansmanının Değerlendirilmesi (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yolcu, H., & Kurul, N. (2009). Evaluating The Finance Of Primary Education İn Turkey Within The Context Of Neo-Liberal Policies. International Journal of Educational Policies, 3 (2), 24-45.
  • Zabolotnyy, S., & Wasilewski, M. (2019). The Concept of Financial Sustainability Measurement: A Case of Food Companies from Northern Europe. Sustainability, (11), 1-16. Doi:10.3390/su11185139
  • Zeliff, N. D., & Heldenbrand, S. S. (1993). What Has Being Done In The International Business Curriculum? Business Education Forum, 48 (1), 23-25.
  • Zoraloğlu, Y. R., Şahin, İ., & Fırat, N. Ş. (2005). İlköğretim Okullarında Kaynak Sorunu. Eğitim Bilim Toplum, 3 (12), 86-101
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mesut Demirbilek 0000-0002-7570-7807

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 29 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirbilek, M. (2022). An Examination of School Principals’ Views on Financial Sustainability of Primary Schools Using Delphi Technique. Education & Youth Research, 2(1), 9-23.

Creative Commons License   The content of the Education and Youth Research is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.