BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Öğretme-Öğrenme Sürecine Entegrasyonunda Hemşire Eğitimcilerin Rolü

Yıl 2011, Cilt: 19 Sayı: 3, 203 - 209, 04.01.2012

Öz

Bilgi ve iletişim teknolojileri, tüm alanlarda olduğu gibi sağlık bakımı alanında da etkili ve verimli hizmet sunma olanağı
sağlamakta, hemşirelik eğitimi ve uygulama alanlarında önemi giderek artmaktadır. İlgili literatürde, bilgi ve iletişim teknolojilerinin
kullanımının yirmibirinci yüzyılın evrensel özelliklerinden biri ve hemşirelik eğitiminin temel öğesi olduğu,
hemşirelerin bilgisayar okuryazarı olmaları gerektiği belirtilmektedir. Ayrıca, hemşirelik eğitimi programlarının mezunlarına
bu özellikleri kazandıracak biçimde yapılandırılmasının gerekliliği ve bu konuda hemşire eğitimcilerin önemli rol
ve sorumluluklarının da olduğu vurgulanmaktadır. Buna karşın, ülkemizde hemşirelik alanındaki çalışmaların daha çok
bilgisayar ve bilgisayara dayalı teknolojilere odaklandığı, bilgi ve iletişim teknolojilerinin hemşirelik eğitimine entegrasyonunda
hemşire eğitimcilerin rollerinin literatürde yeterince ele alınmadığı görülmektedir.
Makalede, bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretme-öğrenme sürecine entegrasyonunun önemi ve hemşire eğitimcilerin
rol ve sorumluluklarının tartışılması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2005). Bilgisayar Destekli Eğitimde Uygulamalar. 2. baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Altun, A. S. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumla- rının incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 286, 9-14.
  • American Association of Colleges of Nursing-AACN (2010). Life- long learning in medicine and nursing: Final conference report. (01.08.2010).
  • American Nurses Credentialing Center-ANCC (2010). Informatics nursing. (01.09.2010)
  • Aştı, T., Kaya, N. (2002). Hemşirelik bakım teknolojisi dersinin de- ğerlendirilmesi. Hemşirelik Dergisi, XII, 2-10.
  • Axley, L. (2008). The integration of technology into nursing curri- cula: Supporting faculty via the technology fellowship program. The Online Journal of Issues in Nursing, 13(3), 12.
  • Baki, A. (2002). Bilişim ve Iletişim Teknolojileri ile Entegre Olmuş Üniversitelerde Değişen Öğrenme ve Öğretme Pratikleri. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs, Eskişehir.
  • Bayık, A. (2001). Yirmibirinci yüzyıl hemşireliği, hemşirelik eğitimi ve hemşirelik eğiticilerinin rolleri için nasıl bir değişim?. I. Ulus- lararası V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kongre Kitabı, Özlem GraŞk matbaacılık, Istanbul, 13-19.
  • Bonnel, W., Wambach, K., Connors, H. (2005). A Nurse educator teaching with technologies course: More than teaching on the web. Journal of Professional Nursing, 21, 59-65.
  • Cüre, F., Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim tek- nolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Ha- cettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 41-53.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., Çakıroğlu, E. (2001). Öğ- retimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
  • Demirarslan, Y., Usluel Koçak, Y. (2005). Bilgi ve iletişim tekno- lojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenle- rin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (3), 109-113, (01.01.2010).
  • Erden, M. (1994). Bilgisayar destekli eğitimde öğretmenin rolü. Ya- şadıkça Eğitim, 33, 4-7.
  • Gülbahar, Y. (2007). Technology planning: a roadmap to successful technology integration in schools. Computers&Education, 49, 943-956. Haşlaman, T., Mumcu-Kuşkaya, F., Usluel-Koçak, Y. (2007). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme-öğretme süreciyle bütünleşti- rilmesine yönelik bir ders planı örneği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 32 (146), 54-63.
  • International Society for Technology in Education-ISTE (2008). The ISTE NETS and performance indicators for teachers, http://www. iste.org/standards/nets-for-teachers.aspx (01.02.2008).
  • Jung, I. (2005). ICT-Pedagogy integration in teacher training: App- lication cases worldwide. Educational Technology&Society, 8(2), 94-101.
  • Kaya, H. (2003). Hemşirelik eğitiminde değişimler ve gelecek. Hemşirelik Dergisi, 13(50), 73-79.
  • Kısa, B., Kaya, H. (2006). Hemşire öğretim elemanlarının teknolo- jiye ilişkin tutumları. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(2), 77-83, http://www.tojet.net/articles/5211.pdf (20.12.2006).
  • McNeil, J. B. ve ark. (2003). Nursing information technology know- ledge, skills, and preparation of student nurses, nursing faculty, and clinicians: A U.S. Survey. Journal of Nursing Education, 42, 341-349. Meral, M., Zereyak, E., Genç, E. (1999). Öğretim elemanlarının öğ- retim süreçlerinde teknoloji kullanımına ilişkin yaklaşımları. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 01-03 Eylül, Trabzon.
  • Moule, P. (2003). ICT: A social justice approach to exploring user issues?.Nurse Education Today, 23, 530-536.
  • Odabaşı, F. (1999). Öğretim üyelerinin eğitim teknolojisinden ya- rarlanmaları: değişime direnç mi, meydan okuma mı?. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 10-12 Eylül, Eskişehir.
  • Orhon, N. (2002). İletişim teknolojileri ve teknolojiye dayalı eğitim ortamlarında kimlikler, görevler ve roller. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs, Eskişehir.
  • Saba, V. K. (2001). Nursing informatics; yesterday, today and to- morrow. International Nursing Review, 48, 10-16.
  • Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers. International Journal of Human Sciences, 7(2), 19-44, (08.09.2010).
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü, TEDP Temel Eğitime Destek Projesi “Öğretmen Eğitimi Bileşeni” Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 69(2590), 1491-1540, (15.04.2010).
  • United Kingdom National Health Service Information Authority- NHS (2010). European computer driving licence-ECDL, htpp:// (20.08.2010).
  • Usluel Koçak, Y., Mumcu Kuşkaya, F., Demirarslan, Y. (2007). Öğ- renme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: öğretmen- lerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 164-178.
  • Uyangör, N. (2005). Bilgisayar destekli öğretimde öğretmen yeter- liliklerinin belirlenmesi. V. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Kon- feransı, 21-23 Eylül, Sakarya.
  • Wang, Q., Woo Lit, H. (2007). Systematic planning for ICT integ- ration in topic learning. Educational Technology & Society, 10(1), 148-156.
  • Wishart, J., Ward, R. (2002). Individual differences in nurse and te- acher training students’attitudes toward and use of information tech- nology. Nurse Education Today, 22, 231-240.
  • Zepp, R. A. (2005). Teachers’perceptions on the roles on educatio- nal technology. Educational Technology&Society, 8(2), 102-106.
Yıl 2011, Cilt: 19 Sayı: 3, 203 - 209, 04.01.2012

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2005). Bilgisayar Destekli Eğitimde Uygulamalar. 2. baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Altun, A. S. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumla- rının incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 286, 9-14.
  • American Association of Colleges of Nursing-AACN (2010). Life- long learning in medicine and nursing: Final conference report. (01.08.2010).
  • American Nurses Credentialing Center-ANCC (2010). Informatics nursing. (01.09.2010)
  • Aştı, T., Kaya, N. (2002). Hemşirelik bakım teknolojisi dersinin de- ğerlendirilmesi. Hemşirelik Dergisi, XII, 2-10.
  • Axley, L. (2008). The integration of technology into nursing curri- cula: Supporting faculty via the technology fellowship program. The Online Journal of Issues in Nursing, 13(3), 12.
  • Baki, A. (2002). Bilişim ve Iletişim Teknolojileri ile Entegre Olmuş Üniversitelerde Değişen Öğrenme ve Öğretme Pratikleri. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs, Eskişehir.
  • Bayık, A. (2001). Yirmibirinci yüzyıl hemşireliği, hemşirelik eğitimi ve hemşirelik eğiticilerinin rolleri için nasıl bir değişim?. I. Ulus- lararası V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kongre Kitabı, Özlem GraŞk matbaacılık, Istanbul, 13-19.
  • Bonnel, W., Wambach, K., Connors, H. (2005). A Nurse educator teaching with technologies course: More than teaching on the web. Journal of Professional Nursing, 21, 59-65.
  • Cüre, F., Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim tek- nolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Ha- cettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 41-53.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., Çakıroğlu, E. (2001). Öğ- retimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
  • Demirarslan, Y., Usluel Koçak, Y. (2005). Bilgi ve iletişim tekno- lojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenle- rin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (3), 109-113, (01.01.2010).
  • Erden, M. (1994). Bilgisayar destekli eğitimde öğretmenin rolü. Ya- şadıkça Eğitim, 33, 4-7.
  • Gülbahar, Y. (2007). Technology planning: a roadmap to successful technology integration in schools. Computers&Education, 49, 943-956. Haşlaman, T., Mumcu-Kuşkaya, F., Usluel-Koçak, Y. (2007). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme-öğretme süreciyle bütünleşti- rilmesine yönelik bir ders planı örneği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 32 (146), 54-63.
  • International Society for Technology in Education-ISTE (2008). The ISTE NETS and performance indicators for teachers, http://www. iste.org/standards/nets-for-teachers.aspx (01.02.2008).
  • Jung, I. (2005). ICT-Pedagogy integration in teacher training: App- lication cases worldwide. Educational Technology&Society, 8(2), 94-101.
  • Kaya, H. (2003). Hemşirelik eğitiminde değişimler ve gelecek. Hemşirelik Dergisi, 13(50), 73-79.
  • Kısa, B., Kaya, H. (2006). Hemşire öğretim elemanlarının teknolo- jiye ilişkin tutumları. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(2), 77-83, http://www.tojet.net/articles/5211.pdf (20.12.2006).
  • McNeil, J. B. ve ark. (2003). Nursing information technology know- ledge, skills, and preparation of student nurses, nursing faculty, and clinicians: A U.S. Survey. Journal of Nursing Education, 42, 341-349. Meral, M., Zereyak, E., Genç, E. (1999). Öğretim elemanlarının öğ- retim süreçlerinde teknoloji kullanımına ilişkin yaklaşımları. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 01-03 Eylül, Trabzon.
  • Moule, P. (2003). ICT: A social justice approach to exploring user issues?.Nurse Education Today, 23, 530-536.
  • Odabaşı, F. (1999). Öğretim üyelerinin eğitim teknolojisinden ya- rarlanmaları: değişime direnç mi, meydan okuma mı?. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 10-12 Eylül, Eskişehir.
  • Orhon, N. (2002). İletişim teknolojileri ve teknolojiye dayalı eğitim ortamlarında kimlikler, görevler ve roller. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs, Eskişehir.
  • Saba, V. K. (2001). Nursing informatics; yesterday, today and to- morrow. International Nursing Review, 48, 10-16.
  • Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers. International Journal of Human Sciences, 7(2), 19-44, (08.09.2010).
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü, TEDP Temel Eğitime Destek Projesi “Öğretmen Eğitimi Bileşeni” Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 69(2590), 1491-1540, (15.04.2010).
  • United Kingdom National Health Service Information Authority- NHS (2010). European computer driving licence-ECDL, htpp:// (20.08.2010).
  • Usluel Koçak, Y., Mumcu Kuşkaya, F., Demirarslan, Y. (2007). Öğ- renme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: öğretmen- lerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 164-178.
  • Uyangör, N. (2005). Bilgisayar destekli öğretimde öğretmen yeter- liliklerinin belirlenmesi. V. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Kon- feransı, 21-23 Eylül, Sakarya.
  • Wang, Q., Woo Lit, H. (2007). Systematic planning for ICT integ- ration in topic learning. Educational Technology & Society, 10(1), 148-156.
  • Wishart, J., Ward, R. (2002). Individual differences in nurse and te- acher training students’attitudes toward and use of information tech- nology. Nurse Education Today, 22, 231-240.
  • Zepp, R. A. (2005). Teachers’perceptions on the roles on educatio- nal technology. Educational Technology&Society, 8(2), 102-106.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm DERLEME YAZILARI
Yazarlar

Burçin Işık

Burçin Işık

Hülya Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Işık, B., Işık, B., & Kaya, H. (2012). Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Öğretme-Öğrenme Sürecine Entegrasyonunda Hemşire Eğitimcilerin Rolü. Florence Nightingale Journal of Nursing, 19(3), 203-209.
AMA Işık B, Işık B, Kaya H. Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Öğretme-Öğrenme Sürecine Entegrasyonunda Hemşire Eğitimcilerin Rolü. Florence Nightingale Journal of Nursing. Ocak 2012;19(3):203-209.
Chicago Işık, Burçin, Burçin Işık, ve Hülya Kaya. “Bilgi Ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Öğretme-Öğrenme Sürecine Entegrasyonunda Hemşire Eğitimcilerin Rolü”. Florence Nightingale Journal of Nursing 19, sy. 3 (Ocak 2012): 203-9.
EndNote Işık B, Işık B, Kaya H (01 Ocak 2012) Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Öğretme-Öğrenme Sürecine Entegrasyonunda Hemşire Eğitimcilerin Rolü. Florence Nightingale Journal of Nursing 19 3 203–209.
IEEE B. Işık, B. Işık, ve H. Kaya, “Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Öğretme-Öğrenme Sürecine Entegrasyonunda Hemşire Eğitimcilerin Rolü”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 19, sy. 3, ss. 203–209, 2012.
ISNAD Işık, Burçin vd. “Bilgi Ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Öğretme-Öğrenme Sürecine Entegrasyonunda Hemşire Eğitimcilerin Rolü”. Florence Nightingale Journal of Nursing 19/3 (Ocak 2012), 203-209.
JAMA Işık B, Işık B, Kaya H. Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Öğretme-Öğrenme Sürecine Entegrasyonunda Hemşire Eğitimcilerin Rolü. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2012;19:203–209.
MLA Işık, Burçin vd. “Bilgi Ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Öğretme-Öğrenme Sürecine Entegrasyonunda Hemşire Eğitimcilerin Rolü”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 19, sy. 3, 2012, ss. 203-9.
Vancouver Işık B, Işık B, Kaya H. Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Öğretme-Öğrenme Sürecine Entegrasyonunda Hemşire Eğitimcilerin Rolü. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2012;19(3):203-9.