Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services

Yıl 2017, Cilt: 20 Sayı: 2, 219 - 246, 30.06.2017

Öz

In the university education process, the formation of an effective use of time awareness is very important for students in order to achieve their goals. The success of university students is affected from their usage of time accurately. The aim of this study was to determine the relationship between the time management skills of students and their academic achievements; to evaluate whether students’ time management skills and academic achievements differ according to the socio-demographic characteristics. The study was performed with 341 students in a foundation university at 2014-2015 academic year. In the study, socio-demographic questionnaire and “Time Management Inventory” were used. The data was analysed with SPSS 17.0. The data was distributed normal. Independent samples t-test, one-way analysis of variance, Pearson's correlation test were performed. In the study, it was determined that woman students’ time wastage mean scores were significantly higher than man (p=0,000); woman students’ academic success was significantly higher than man (p=0,008); second education students’ time planning mean scores were significantly higher than first education students (p=0,043). It was determined that students’ academic success scores who live in metropolitan were significantly higher than students who live in provincial (p= 0,030); students’ academic success scores who live in metropolitan were significantly higher than students who live in small or medium sized province (p= 0,001). It was determined that, there is no significant difference between students’ time management subscales mean scores and academic success according to their working status, grade, programme, educational status of mother and father (p>0,05). In conclusion, students should improve their time management skills by increasing the awareness of their attitudes, planning, thinking and behaviors regarding to time management affecting academic success. Students should aware of time wastage and should take responsibility for managing the time more efficiently.

Kaynakça

  • 1. Alay S. (2000) Relationship Between Time Management And Academic Achivement of Selected University Students. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. 2. Alay S. Ve Koçak S. (2002) Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22: 9-13. 3. Alay S. ve Koçak S. (2003) Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 35:326–335. 4. Andıç H. (2009) Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar. 5. Başak T., Uzun S. ve Arslan F. (2008) Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin 7(5): 429-434. 6. Bay E., Tuğluk M. N. ve Gençdoğan B. (2005) Üniversite Öğrencilerinin Ders Çalışma Becerilerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 4(4): 94-105. 7. Britton B. K. ve Tesser A. (1991) Effects of Time Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology 83: 405-410. 8. Çağlıyan V. ve Göral R. (2009) Zaman Yönetimi Becerileri: Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Değerlendirme. KMU İİBF Dergisi 11(17) :174-189. 9. Demirtaş H. ve Özer N. (2007) Öğretmen Adaylarının Zaman Yönetimi Becerileri ile Akademik Başarısı Arasındaki İlişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 2(1): 34-47. 10. Erdem R., Pirinççi E. ve Dikmetaş E. (2005) Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Davranışları ve Bu Davranışların Akademik Başarı ile İlişkisi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 14: 167-177. 11. Fidan F., Uçkun G. ve Latif H. (2005) Üniversite Öğrencileri Ne Yapıyor? Zaman Değerlendirme mi Zaman Geçirme mi? (Sakarya Üniversitesi Örneği). İktisat İsletme ve Finans 20(233): 114-121. 12. Fidan N. (1996) Okulda Öğrenme ve Öğretme. Alkım Yayınları, Ankara. 13. Haynes M. E. (1999) Kişisel Zaman Yönetimi. Çeviren: Yasar Bülbül, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul. 14. İşcan S. (2008) Pamukkale Üniversitesi Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüs, Yüksek Lisans Tezi, Denizli. 15. Macan T. H., Shahani C., Dipboye R. L. ve Phillips A. P. (1990) College Students’ Time Management Correlations with Academic Performance and Stress. Journal of Educational Psychology 82(4): 760–768. 16. Mackenzie R. A. (1989) Zaman Tuzağı: Zamanı Nasıl Denetlersiniz? Çeviren: Yakut Güneri, Amacom İlgi Yayınları, İstanbul. 17. Misra R. ve Mckean M. (2000) College Students’ Academic Stress and Its Relation to Their Anxiety, Time Management and Leisure Satisfaction. American Journal of Health Studies 16 (1): 41-51. 18. Tektaş M. ve Tektaş N. (2010) Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi SBE Dergisi 23: 221-229. 19. Trueman M. ve Hartley J. A. (1996) Comparison Between the Time-Management Skills and Academic Performance of Mature and Traditional-Entry University Students. Higher Education 32(2): 199–215. 20. Türe G. (2013) Hazırlık Okulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Stres Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin Araştırılması: Yeditepe Üniversitesi Örneği. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 21. Uluşahin S. (1999) Zaman Yönetimi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. 22. Wells G. D. (1993) Time–Management and Academic Achievement. University of Windsor, Master of Arts in Psychology, Canada.
Yıl 2017, Cilt: 20 Sayı: 2, 219 - 246, 30.06.2017

Öz

Kaynakça

  • 1. Alay S. (2000) Relationship Between Time Management And Academic Achivement of Selected University Students. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. 2. Alay S. Ve Koçak S. (2002) Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22: 9-13. 3. Alay S. ve Koçak S. (2003) Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 35:326–335. 4. Andıç H. (2009) Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar. 5. Başak T., Uzun S. ve Arslan F. (2008) Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin 7(5): 429-434. 6. Bay E., Tuğluk M. N. ve Gençdoğan B. (2005) Üniversite Öğrencilerinin Ders Çalışma Becerilerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 4(4): 94-105. 7. Britton B. K. ve Tesser A. (1991) Effects of Time Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology 83: 405-410. 8. Çağlıyan V. ve Göral R. (2009) Zaman Yönetimi Becerileri: Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Değerlendirme. KMU İİBF Dergisi 11(17) :174-189. 9. Demirtaş H. ve Özer N. (2007) Öğretmen Adaylarının Zaman Yönetimi Becerileri ile Akademik Başarısı Arasındaki İlişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 2(1): 34-47. 10. Erdem R., Pirinççi E. ve Dikmetaş E. (2005) Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Davranışları ve Bu Davranışların Akademik Başarı ile İlişkisi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 14: 167-177. 11. Fidan F., Uçkun G. ve Latif H. (2005) Üniversite Öğrencileri Ne Yapıyor? Zaman Değerlendirme mi Zaman Geçirme mi? (Sakarya Üniversitesi Örneği). İktisat İsletme ve Finans 20(233): 114-121. 12. Fidan N. (1996) Okulda Öğrenme ve Öğretme. Alkım Yayınları, Ankara. 13. Haynes M. E. (1999) Kişisel Zaman Yönetimi. Çeviren: Yasar Bülbül, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul. 14. İşcan S. (2008) Pamukkale Üniversitesi Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüs, Yüksek Lisans Tezi, Denizli. 15. Macan T. H., Shahani C., Dipboye R. L. ve Phillips A. P. (1990) College Students’ Time Management Correlations with Academic Performance and Stress. Journal of Educational Psychology 82(4): 760–768. 16. Mackenzie R. A. (1989) Zaman Tuzağı: Zamanı Nasıl Denetlersiniz? Çeviren: Yakut Güneri, Amacom İlgi Yayınları, İstanbul. 17. Misra R. ve Mckean M. (2000) College Students’ Academic Stress and Its Relation to Their Anxiety, Time Management and Leisure Satisfaction. American Journal of Health Studies 16 (1): 41-51. 18. Tektaş M. ve Tektaş N. (2010) Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi SBE Dergisi 23: 221-229. 19. Trueman M. ve Hartley J. A. (1996) Comparison Between the Time-Management Skills and Academic Performance of Mature and Traditional-Entry University Students. Higher Education 32(2): 199–215. 20. Türe G. (2013) Hazırlık Okulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Stres Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin Araştırılması: Yeditepe Üniversitesi Örneği. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 21. Uluşahin S. (1999) Zaman Yönetimi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. 22. Wells G. D. (1993) Time–Management and Academic Achievement. University of Windsor, Master of Arts in Psychology, Canada.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Albena Gayef Bu kişi benim

Birkan Tapan Bu kişi benim

Haydar Sur

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gayef, A., Tapan, B., & Sur, H. (2017). Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(2), 219-246.
AMA Gayef A, Tapan B, Sur H. Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services. HSİD. Haziran 2017;20(2):219-246.
Chicago Gayef, Albena, Birkan Tapan, ve Haydar Sur. “Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 20, sy. 2 (Haziran 2017): 219-46.
EndNote Gayef A, Tapan B, Sur H (01 Haziran 2017) Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 20 2 219–246.
IEEE A. Gayef, B. Tapan, ve H. Sur, “Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services”, HSİD, c. 20, sy. 2, ss. 219–246, 2017.
ISNAD Gayef, Albena vd. “Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 20/2 (Haziran 2017), 219-246.
JAMA Gayef A, Tapan B, Sur H. Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services. HSİD. 2017;20:219–246.
MLA Gayef, Albena vd. “Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, c. 20, sy. 2, 2017, ss. 219-46.
Vancouver Gayef A, Tapan B, Sur H. Relationship Between Time Management Skills and Academic Achievement of The Students in Vocational School of Health Services. HSİD. 2017;20(2):219-46.