Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeyleri

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 42 - 50, 10.02.2019
https://doi.org/10.17681/hsp.407313

Öz

Amaç: İnsan
ilişkilerinin en yoğun olarak yaşandığı mesleklerden biri olan ebelik mesleğinde
ebe adaylarının eğitimleri sırasında empatik becerileri kazanmaları önemlidir.
Bu çalışmada, ebelik öğrencilerinin empatik eğilim ve becerilerinin
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Gereç
ve Yöntem:
Kesitsel tipte araştırmanın evrenini, Sağlık Yüksekokulu’nun
Ebelik Bölümünde öğrenim gören 358 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerden 256’sı
çalışmaya gönüllü olarak katılmıştır. Veriler; tanıtıcı form, Empatik Eğilim
Ölçeği (EEÖ) ve Empatik Beceri Ölçeği-B (EBÖ-B) formu aracılığıyla elde
edilmiştir. Verilerin kodlama süreci, formları tam ve hatasız dolduran 148
öğrenci ile tamamlanmıştır. Bulgular; sayı-yüzde, ortalama, t testi ve tek
yönlü varyans analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin EEÖ puan ortalaması 70.56±8.29, EBÖ ise
141.01±21.03 olarak saptanmıştır. I., II., III. ve IV. sınıf ebelik öğrencileri
arasında empatik eğilimleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark yoktur
(p>0.05). Sınıflar arasında empati beceri puanları farklılık göstermiştir;
ikinci sınıf öğrencilerin anlamlı düzeyde daha yüksek (154.75±21.25) empatik
iletişim becerisine sahiptir (p<0.05). Sonuç:
Çalışmamızda ebelik öğrencilerinin empatik eğilim ve empatik beceri
düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiş, eğitim yılı arttıkça her iki
ölçek puanlarının arttığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • 1.Aktaş S, Pasinlioğlu T. Ebenin empatik iletişim becerisinin doğum eylemine ve doğum sonrası döneme etkisi [The effect of empathic communication skills of midwives on labor and post labor period]. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi [Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences] 2016;19:38-45.
  • 2.Dökmen Ü. Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 1988;21(1-2):155-190.
  • 3.de Wied M, Goudena PP, Matthys W. Empathy in boys with disruptive behavior disorders. Journal of Child Psychol Psychiatry, 2005;46(8):867-880.
  • 4.Kaya A, Siyez DM. KA-Sİ çocuk ve ergenler için empatik eğilim ölçeği: geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışması [Child and Adolescent KA-Sİ Empathic Tendency Scale: Development, Validity and Reliability Study] Eğitim ve Bilim [Education and Science] 2010;35(156):110-125.
  • 5.Pişkin M. Empati, kaygı ve çatışma eğilimi arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 1989;22(2):775-784.
  • 6.Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi [Determining communication skills and emphatic levels of nursing students]. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2002;6(2):36-41.
  • 7.Berger D. On the way to empathic understanding. American Journal of Psychotherapy. 1984;38(1):111-119.
  • 8.Bayam, G, Şimşek EU, Dilbaz N. Üç farklı meslek grubunda empatik beceri düzeylerinin karşılaştırılması, Kriz Dergisi 1995;3(1-2):182-184.
  • 9.Reynolds W, Scott B. Do nurses and other professional helpers normally display much empathy? Journal of Advanced Nursing 2000;31(1):226-234.
  • 10.Bekmezci H, Yurttaş ÇB, Özkan H. Ebelik bölümü öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin belirlenmesi [Determination of empathic tendency levels of students receiving education in the department of midwifery]. HSP 2015;2(1):46-54.
  • 11.Arpacı P, Özmen D. Hemşirelik Öğrencilerinin özgecilik ve empatik eğilim düzeyleri ve aralarındaki ilişki [The Relationship between levels of altruism and empathic tendencies among nursing students] Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2014;11(3):51-57.
  • 12.Yiğitbaş Ç, Deveci SE, Açık Y, Ozan AT, Oğuzöncül AF. Sağlık eğitimi alan bir grup öğrencinin empatik eğilim ve becerisi [The empathic tendency and empathic skills of a group of students receiving health education]. S.D.Ü Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;4(1):7-13.
  • 13.Bozkir C, Tekin C, Mete B, Nacar E, Ozer A. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi asistan doktorların iletişim becerileri, empatik eğilimleri ve etkileyen faktörler [Communication skills, empathic tendency and affecting factors of assistant doctors in Inonu Universty]. Medicine Science 2015;4(3):2473-2487.
  • 14.Cevahir R, Çınar N, Sözeri C, Şahin S, Kuğuoğlu S. Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi [Evaluation of the empathic skills of midwifery students with respect to the classes they are attending]. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008;3(7):3-15.
  • 15.Ay F. Lisans eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin empati beceri düzeyine etkisinin belirlenmesi [Determine of effect bachelor’s degree to level of empathy ability of nursing student]. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2006;22(1):95-105.
  • 16.Şen HT, Yılmaz FT, Ünüvar ÖP, Demirkaya F. Birinci basamak sağlık hizmetlerinde görev yapan sağlık çalışanlarının empatik beceri düzeyleri [Emphatic skill levels of primary health care workers]. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi [Journal of Psychiatric Nursing] 2012;3(1):6-12
  • 17.Karaca A, Açıkgöz F, Akkuş D. Eğitim ile empatik beceri ve empatik eğilim geliştirilebir mi?: Bir sağlık yüksekokulu örneği [Retrospective evaluation of the urgency of patients admitted to the emergency department by ambulance]. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;4(3):118-122.
  • 18.Bilge Y, Bilge Y. Empati eğitim programının empatik eğilim düzeyi üzerindeki etkisinin incelenmesi: Sağlık meslek lisesi örneği [Examination of the effect of empathy training program on the level of empathic tendency: A sample of health vocational high school]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi [The Journal of İnternational Social Research] 2017;10(52):607-614.
  • 19.Duman D, Acaroğlu R. Hemşirelik Yüksekokulu Birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki [The relationship between emotional intelligence levels and empathy skills of nursing college’s first grade students]. F.N. Hem. Derg 2014;22(1):25-32.
  • 20.Sabancıoğulları S, Kelleci M, Doğan S, Gölbaşı Z. Entegre eğitim programında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin yıllara göre incelenmesi [The empathic tendency in nursing students educated with integrated method according to the years]. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007;11(2):1-6.
  • 21.Tanrıdağ ŞR. Ankara’daki Ruh Sağlığı Hizmetlerinde Çalışan Personelin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeylerini Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992.

Empathic Tendency and Empathic Skill Levels of Midwifery Students

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 42 - 50, 10.02.2019
https://doi.org/10.17681/hsp.407313

Öz

Aim: In the midwifery profession, one of the professions which interpersonal relationships are intense, it is important that midwifery students might acquire the skills of empathy during education. In this study, it was aimed to evaluate the empathic tendencies and empathic skills of midwifery students Methods: This is a cross-sectional study which was composed of 358 students being educated in the Department of Midwifery at Health High School. Total of 256 students was voluntarily participated in the study. Data were collected by Questionnaire Form, Emphatic Tendency Scale and Emphatic Skill Scale-B Form. Data coding process was completed with 148 students who filled completely and flawless the forms. The percentages, mean,  t test and one way anova test were used for analysis of the results.  Results: It was determined that the average score of the empathic tendency of the students was 70.56±8.29, the average score of the empathic skills was 141.01±21.03. There is no statistical difference for empathic tendency between 1th, 2th, 3th and 4th grade midwifery students (p>0.05). The difference has been determined for empathic skills between students’ grades; it is determined that 2th grade students had statistically higher empathic skill (p<0.05). Conclusion: In our study, the level of empathic tendencies and empathic skills of the midwifery students were medium, and both of the scale scores are increased by the increasing education year.

Kaynakça

  • 1.Aktaş S, Pasinlioğlu T. Ebenin empatik iletişim becerisinin doğum eylemine ve doğum sonrası döneme etkisi [The effect of empathic communication skills of midwives on labor and post labor period]. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi [Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences] 2016;19:38-45.
  • 2.Dökmen Ü. Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 1988;21(1-2):155-190.
  • 3.de Wied M, Goudena PP, Matthys W. Empathy in boys with disruptive behavior disorders. Journal of Child Psychol Psychiatry, 2005;46(8):867-880.
  • 4.Kaya A, Siyez DM. KA-Sİ çocuk ve ergenler için empatik eğilim ölçeği: geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışması [Child and Adolescent KA-Sİ Empathic Tendency Scale: Development, Validity and Reliability Study] Eğitim ve Bilim [Education and Science] 2010;35(156):110-125.
  • 5.Pişkin M. Empati, kaygı ve çatışma eğilimi arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 1989;22(2):775-784.
  • 6.Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi [Determining communication skills and emphatic levels of nursing students]. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2002;6(2):36-41.
  • 7.Berger D. On the way to empathic understanding. American Journal of Psychotherapy. 1984;38(1):111-119.
  • 8.Bayam, G, Şimşek EU, Dilbaz N. Üç farklı meslek grubunda empatik beceri düzeylerinin karşılaştırılması, Kriz Dergisi 1995;3(1-2):182-184.
  • 9.Reynolds W, Scott B. Do nurses and other professional helpers normally display much empathy? Journal of Advanced Nursing 2000;31(1):226-234.
  • 10.Bekmezci H, Yurttaş ÇB, Özkan H. Ebelik bölümü öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin belirlenmesi [Determination of empathic tendency levels of students receiving education in the department of midwifery]. HSP 2015;2(1):46-54.
  • 11.Arpacı P, Özmen D. Hemşirelik Öğrencilerinin özgecilik ve empatik eğilim düzeyleri ve aralarındaki ilişki [The Relationship between levels of altruism and empathic tendencies among nursing students] Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2014;11(3):51-57.
  • 12.Yiğitbaş Ç, Deveci SE, Açık Y, Ozan AT, Oğuzöncül AF. Sağlık eğitimi alan bir grup öğrencinin empatik eğilim ve becerisi [The empathic tendency and empathic skills of a group of students receiving health education]. S.D.Ü Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;4(1):7-13.
  • 13.Bozkir C, Tekin C, Mete B, Nacar E, Ozer A. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi asistan doktorların iletişim becerileri, empatik eğilimleri ve etkileyen faktörler [Communication skills, empathic tendency and affecting factors of assistant doctors in Inonu Universty]. Medicine Science 2015;4(3):2473-2487.
  • 14.Cevahir R, Çınar N, Sözeri C, Şahin S, Kuğuoğlu S. Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi [Evaluation of the empathic skills of midwifery students with respect to the classes they are attending]. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008;3(7):3-15.
  • 15.Ay F. Lisans eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin empati beceri düzeyine etkisinin belirlenmesi [Determine of effect bachelor’s degree to level of empathy ability of nursing student]. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2006;22(1):95-105.
  • 16.Şen HT, Yılmaz FT, Ünüvar ÖP, Demirkaya F. Birinci basamak sağlık hizmetlerinde görev yapan sağlık çalışanlarının empatik beceri düzeyleri [Emphatic skill levels of primary health care workers]. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi [Journal of Psychiatric Nursing] 2012;3(1):6-12
  • 17.Karaca A, Açıkgöz F, Akkuş D. Eğitim ile empatik beceri ve empatik eğilim geliştirilebir mi?: Bir sağlık yüksekokulu örneği [Retrospective evaluation of the urgency of patients admitted to the emergency department by ambulance]. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;4(3):118-122.
  • 18.Bilge Y, Bilge Y. Empati eğitim programının empatik eğilim düzeyi üzerindeki etkisinin incelenmesi: Sağlık meslek lisesi örneği [Examination of the effect of empathy training program on the level of empathic tendency: A sample of health vocational high school]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi [The Journal of İnternational Social Research] 2017;10(52):607-614.
  • 19.Duman D, Acaroğlu R. Hemşirelik Yüksekokulu Birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki [The relationship between emotional intelligence levels and empathy skills of nursing college’s first grade students]. F.N. Hem. Derg 2014;22(1):25-32.
  • 20.Sabancıoğulları S, Kelleci M, Doğan S, Gölbaşı Z. Entegre eğitim programında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin yıllara göre incelenmesi [The empathic tendency in nursing students educated with integrated method according to the years]. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007;11(2):1-6.
  • 21.Tanrıdağ ŞR. Ankara’daki Ruh Sağlığı Hizmetlerinde Çalışan Personelin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeylerini Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Nazan Tuna Oran 0000-0003-2103-6769

Şebnem Kurul Bu kişi benim 0000-0002-4779-7999

Yayımlanma Tarihi 10 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tuna Oran, N., & Kurul, Ş. (2019). Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeyleri. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 6(1), 42-50. https://doi.org/10.17681/hsp.407313
AMA Tuna Oran N, Kurul Ş. Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeyleri. HSP. Şubat 2019;6(1):42-50. doi:10.17681/hsp.407313
Chicago Tuna Oran, Nazan, ve Şebnem Kurul. “Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Ve Empatik Beceri Düzeyleri”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 6, sy. 1 (Şubat 2019): 42-50. https://doi.org/10.17681/hsp.407313.
EndNote Tuna Oran N, Kurul Ş (01 Şubat 2019) Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeyleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 6 1 42–50.
IEEE N. Tuna Oran ve Ş. Kurul, “Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeyleri”, HSP, c. 6, sy. 1, ss. 42–50, 2019, doi: 10.17681/hsp.407313.
ISNAD Tuna Oran, Nazan - Kurul, Şebnem. “Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Ve Empatik Beceri Düzeyleri”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 6/1 (Şubat 2019), 42-50. https://doi.org/10.17681/hsp.407313.
JAMA Tuna Oran N, Kurul Ş. Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeyleri. HSP. 2019;6:42–50.
MLA Tuna Oran, Nazan ve Şebnem Kurul. “Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Ve Empatik Beceri Düzeyleri”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, c. 6, sy. 1, 2019, ss. 42-50, doi:10.17681/hsp.407313.
Vancouver Tuna Oran N, Kurul Ş. Ebelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeyleri. HSP. 2019;6(1):42-50.