Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Homofobik Tutumu, Empatik Becerileri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 207 - 215, 31.08.2022
https://doi.org/10.31125/hunhemsire.1167331

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin homofobik tutumunu, empatik beceri düzeylerini ve etkileyen faktörleri incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma Eylül 2018-Ocak 2019 tarihleri arasında, iki farklı üniversitenin hemşirelik bölümünde eğitim gören 545 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler; Tanıtıcı Özellikler Bilgi Formu, Hudson ve Ricketts Homofobi Ölçeği ve Empatik Beceri Ölçeği-B Formu ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler (ortalama, standart sapma, sayı, yüzde), Bağımsız örneklem t- testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %71.4’ü kadın olup yaş ortalaması 20.02±1.47’dir. Öğrencilerin %51’inin Lezbiyen Gey Biseksüel Transseksüel (LBGT) kavramını doğru bildiği ve bu kavram içinde %60.6’sının homoseksüellik kavramını doğru açıkladığı belirlenmiştir. Öğrencilerin Hudson ve Ricketts Homofobi Ölçeği toplam puan ortalaması 98.44±23.19’dur ve erkek, Doğu Anadolu bölgesinden gelen, LGBT kavramını yanlış bilen öğrencilerin homofobik tutumlarının daha fazla olduğu saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin Empatik Beceri Ölçeği-B Formu toplam puan ortalaması 138.23±15.46 dır ve LGBT bir hastaya sunacağı hemşirelik yaklaşımı ile heteroseksüel bir hastaya sunacağı hemşirelik yaklaşımının aynı olduğunu düşünen öğrencilerin daha empatik olduğu saptanmıştır (p<0.05).
Sonuç: Geleceğin sağlık bakım vericileri olan hemşirelik öğrencilerinin yüksek homofobik tutuma, orta düzeyde empatik beceriye sahip oldukları ve empatik becerinin homofobik tutumu etkilemediği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Orgel H. Improving LGBT cultural competence in nursing students: An ıntegrative review. ABNF J. 2017;28(1):14-8.
  • Toplumsal Dayanışma İçin Psikologlar Derneği. Psikologlar için LGBTİ’lerle (lezbiyen, gey, biseksüel, trans, interseks) çalışma kılavuzu. [Internet]. 2017 [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: https://www.stgm.org.tr/sites/default/files/2020-09/todaptan-psikologlar-icin-lgbtilerle-calisma-kilavuzu.pdf
  • Rubinstein G. The decision to remove homosexuality from the DSM: Twenty years later. Am J Psychother. 1995;49(3):416-27.
  • World Health Organization. The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. [Internet]. 1992. [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi:https://www.who.int/classifications/icd/en/bluebook.pdf
  • The World Psychiatric Association. Position statement on gender identity and same-sex orientation, attraction, and behaviours. [Internet]. 2019. [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: http://www.wpanet.org/detail.php?section_id=7&content_id=1807.
  • Nieto-Gutierrez W. et al. Factors associated with homophobia in medical students from eleven Peruvian universities. Rev Colomb Psiquiatr (Engl Ed). 2019;48(4):208-14.
  • Şah U. Eşcinselliğe, biseksüelliğe ve transseksüelliğe ilişkin tanımlamaların homofobi ve LGBT bireylerle tanışıklık düzeyi ile ilişkisi. Psikoloji Çalışmaları Dergisi. 2012;32:23-48.
  • Obeid S, Haddad C, Salame W, Kheir N, Souheil HS. Correlates of homophobic attitudes in Lebanon: Results of a cross-sectional study. J Homosex. 2020;67(6): 844-62.
  • Ummak E, Toplu-Demirtaş E, Jessen RS. Untangling the relationship between internalized heterosexism and psychological intimate partner violence perpetration: A comparative study of lesbians and bisexual women in Turkey and Denmark. J Interpers Violence. (in press). 2021. https://doi.org/10.1177/08862605211004108
  • Yüksel R, Arslantaş H, Eskin M, Kızılkaya M. Hemşire öğrencilerin eşcinsel bireylere yönelik tutumlarını etkileyen faktörler. Yeni Symposium. 2020;58(1):18-25.
  • Papadaki V, Plotnikof K, Gioumidou M, Zisimou V, Papadaki E. A comparison of attitudes toward lesbians and gay men among students of helping professions in Crete, Greece: The cases of social work, psychology, medicine, and nursing. J Homosex, 2015;62(6):735-62.
  • Lim FA, Hsu R. Nursing students’ attitudes toward lesbian, gay, bisexual, and transgender persons: An integrative review. Nurs Educ Perspect. 2016;37(3):144-52.
  • Radix A, Maingi S. LGBT cultural competence and interventions to help oncology nurses and other health care providers. Semin Oncol Nurs. 2018;34(1):80-9.
  • Ekmekci PE. Do we have a moral responsibility to compensate for vulnerable groups? A discussion on the right to health for LGBT people. Med Health Care and Philos. 2017;20:335-41.
  • Bilgiç D, Dağlar G, Sabancioğullari S, Özkan SA. Attitudes of midwifery and nursing students in a Turkish university toward lesbians and gay men and opinions about healthcare approaches. Nurse Educ Pract. 2018;29:179-84.
  • Aslan F, Şahin NE, Emiroğlu ON. Turkish nurse educators knowledge regarding LGBT health and their level of homophobia: A descriptive-cross sectional study. Nurse Educ Today. 2019;76:216-21.
  • Geyik, O. Türkiye’de dezavantajlı gruplara yönelik yapılan mali yardımlar üzerine bir inceleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2020;20(1):52-66.
  • Yılmaz V, Demirbaş HB. Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde lezbiyen, gey, biseksüel ve trans (LGBT) hakları gündeminin ortaya çıkışı ve gelişimi: 2008–2014. Alternatif Politika. 2015;7(2):230-56.
  • Engin C. LGBT in Turkey: Policies and experiences. Soc. Sci. 2015;4(3):838–58.
  • Bostanci Daştan, N. The attitudes of nursing students towards lesbians and gay males in Turkey. Int. J. Nurs. Pract. 2015;21(4):376–82.
  • Unlu H, Beduk, T, Duyan V. The attitudes of the undergraduate nursing students towards lesbian women and gay men. J Clin Nurs. 2016;25(23-24):3697-706.
  • Sadıç E, Beydağ KD. Hemşirelik öğrencilerinin lezbiyen ve geylere yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2018;1(2):5–13.
  • Gönenç IM, Erenel AŞ. Determining homophobic attitudes of nursing students in Turkey and the factors affecting them. Clin Exp Health Sci. 2019;9:21-8.
  • Soner G, Altay B. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumu. JoSHES. 2018;3(2):17-24.
  • Beycan-Ekitli G, Çam MO. Bakım sürecinde zorlandığımız alan LGBTI'ye yönelik bir gözden geçirme. Psikiyatri Hemşireliği Derg.2017;8(3):179-87.
  • Chaux E, Manuela L. Homophobic attitudes and associated factors among adolescents: A comparison of six Latin American countries. J Homosex. 2016;63(9): 1253-76.
  • António R, Guerra R, Moleiro C. Having friends with gay friends? The role of extended contact, empathy and threat on assertive bystanders behavioral intentions. Revista PSICOLOGIA. 2017;31(2):15-24.
  • Tuğut N, Gölbaşı Z. Sexuality assessment: Suggestions for nurses and clinical strategies. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2014;11(2):59-64.
  • Özcan A, Özdil K, Bulucu Büyüksoy GD, Küçük Öztürk G. The attitudes of nursing students toward gay and lesbian individuals in Turkey: Stigmatization. International Journal of Caring Sciences. 2021;14(2):1160-9.
  • Hudson W, Ricketts W. A strategy for measurement of homophobia. J Homosex. 1980;5:357-72.
  • Sakallı N, Ugurlu O. Effects of social contact with homosexuals on heterosexual Turkish üniversity students’ attitudes toward homosexuality. J Homosex. 2001;42(1):53-62.
  • Dökmen Ü. Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 1988;21(1):155-90.
  • Demir MK. Sınıf öğretmeni adaylarının empati becerilerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012;(33):107-21.
  • Ciocca G, Tuziak B, Limoncin E, Mollaioli D, Capuano N, Martini A, et al. Psychoticism, immature defense mechanisms and a fearful attachment style are associated with a higher homophobic attitude. J Sex Med. 2015;12(9):1953-60.
  • Strong KL, Folse VN. Assessing undergraduate nursing students’ knowledge, attitudes, and cultural competence in caring for lesbian, gay, bisexual, and transgender patients. J Nurs Educ. 2015;54(1):45-9.
  • Hemşirelik Andı. [Internet]. 2021 [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: http://hemsirelik.akdeniz.edu.tr/hemsirelik-andi/
  • Ng CG, Yee A, Subramaniam P, Loh HS, Moreira P. Attitudes toward homosexuality among nursing students in a public university in Malaysia: The religious factor. Sexuality Research and Social Policy. 2015;12(3):182-7.
  • Saraç L, Toprak N. Sporcu kimliği ve homofobi ilişkisinin sporcu üniversite öğrencisi adayları örnekleminde incelenmesi, Spormetre. 2017;15(2):79-84.
  • Bakır Ayğar B, Gündoğdu M, Ayğar H. Mersin üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015;8(41):769-77.
  • Kara Y. Sosyal hizmet öğrencilerinin homofobik tutumlarının belirlenmesi, Sosyal Çalışma Dergisi. 2018;2(1):16-27.
  • Pinto D, Nogueira C. Portuguese nursing students' attitudes towards lesbians: From prejudice to recommendations for change. Trends in Psychology. 2016;24(3): 805-14.
  • Rowniak SR. Factors related to homophobia among nursing students. Journal of Homosex. 2015;62(9):1228-40.
  • Bozkurt F, Korkut-Owen F. University students’ attitudes toward homosexuals. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 2020;10(58):495-513.
  • Soner G, Altay B. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumu. JoSHES. 2018;3(2): 17-24.
  • Ekitli BG, Eroğlu S. Bir hemşirelik fakültesi öğrencilerinin eşcinselliğe ilişkin görüş ve tutumları. IV. Uluslararası VIII. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi, Kongre Kitabı. 2016;267.
  • Heidke P, Howie V, Ferdous T. Use of healthcare consumer voices to increase empathy in nursing students. Nurse Educ Pract. 2018;29:30-4.
  • Burke SE, Dovidio JF, Przedworski JM, Hardeman RR, Perry P, Phelan SM, et al. Do contact and empathy mitigate bias against gay and lesbian people among heterosexual first-year medical students? A report from the medical student CHANGE study. Acad Med. 2015;90(5):645-51.
  • Maruca AT, Diaz DA, Stockmann C, Gonzalez L. Using simulation with nursing students to promote affirmative practice toward the lesbian, gay, bisexual, and transgender population: A multisite study. Nursing Educ Perspect. 2018; 39(4): 225-9.
  • Porr C, Drummond J, Olson K. Establishing. Therapeutic relationships with vulnerable and potentially stigmatized clients. Qual Health Res. 2012;22(3):384-96.
  • Kahriman I, Nural N, Arslan U, Topbas M, Can G, Kasim S. The effect of empathy training on the empathic skills of nurses. Iran Red Crescent Med J. 2016; 18(6):e24847.
  • Kataoka H. Iwase T, Ogawa H, Mahmood S, Sato M, DeSantis J, et al. Can communication skills training improve empathy? A six-year longitudinal study of medical students in Japan. Med Teach. 2019;41(2):195-200

Examining Nursing Students' Homophobic Attitudes, Empathic Skills, and Affecting Factors

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 207 - 215, 31.08.2022
https://doi.org/10.31125/hunhemsire.1167331

Öz

Aim: This study aims to examine the homophobic attitudes and empathy skill levels of nursing students and the influencing factors.
Material and Methods: This descriptive study was conducted with 545 students studying nursing departments at two universities between September 2018 and January 2019. The data were collected using a Descriptive Characteristics Information Form, Hudson & Ricketts Homophobia Scale, and the Empathic Skill Scale (Form B). Descriptive statistics (mean, standard deviation, number, percentage), student t-test, one-way analysis of variance, and Pearson correlation analysis were used to evaluate the data.
Results: 71.4% of the students participating in the study were women, and the mean age was 20.02±1.47 years. It was determined that 51% of the students knew the concept of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender (LGBT) correctly, and 60.6% of them perfectly explained the concept of homosexuality. The students’ Hudson & Ricketts Homophobia Scale total mean score was 98.44±23.19. It was determined that male students, students from the Eastern Anatolian region, and students who misunderstood the concept of LGBT had more homophobic attitudes (p<0.05). The students' Empathic Skills Scale-B Form total score average is 138.23±15.46. It was determined that the students who thought that the nursing approach they would offer to an LGBT patient and the nursing approach they would provide to a heterosexual patient were the same were more empathetic (p<0.05).
Conclusion: It was concluded that nursing students, who are the health care providers of the future, have high homophobic attitudes, moderate empathic skills, and empathic skills do not affect homophobic attitudes.

Kaynakça

  • Orgel H. Improving LGBT cultural competence in nursing students: An ıntegrative review. ABNF J. 2017;28(1):14-8.
  • Toplumsal Dayanışma İçin Psikologlar Derneği. Psikologlar için LGBTİ’lerle (lezbiyen, gey, biseksüel, trans, interseks) çalışma kılavuzu. [Internet]. 2017 [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: https://www.stgm.org.tr/sites/default/files/2020-09/todaptan-psikologlar-icin-lgbtilerle-calisma-kilavuzu.pdf
  • Rubinstein G. The decision to remove homosexuality from the DSM: Twenty years later. Am J Psychother. 1995;49(3):416-27.
  • World Health Organization. The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. [Internet]. 1992. [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi:https://www.who.int/classifications/icd/en/bluebook.pdf
  • The World Psychiatric Association. Position statement on gender identity and same-sex orientation, attraction, and behaviours. [Internet]. 2019. [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: http://www.wpanet.org/detail.php?section_id=7&content_id=1807.
  • Nieto-Gutierrez W. et al. Factors associated with homophobia in medical students from eleven Peruvian universities. Rev Colomb Psiquiatr (Engl Ed). 2019;48(4):208-14.
  • Şah U. Eşcinselliğe, biseksüelliğe ve transseksüelliğe ilişkin tanımlamaların homofobi ve LGBT bireylerle tanışıklık düzeyi ile ilişkisi. Psikoloji Çalışmaları Dergisi. 2012;32:23-48.
  • Obeid S, Haddad C, Salame W, Kheir N, Souheil HS. Correlates of homophobic attitudes in Lebanon: Results of a cross-sectional study. J Homosex. 2020;67(6): 844-62.
  • Ummak E, Toplu-Demirtaş E, Jessen RS. Untangling the relationship between internalized heterosexism and psychological intimate partner violence perpetration: A comparative study of lesbians and bisexual women in Turkey and Denmark. J Interpers Violence. (in press). 2021. https://doi.org/10.1177/08862605211004108
  • Yüksel R, Arslantaş H, Eskin M, Kızılkaya M. Hemşire öğrencilerin eşcinsel bireylere yönelik tutumlarını etkileyen faktörler. Yeni Symposium. 2020;58(1):18-25.
  • Papadaki V, Plotnikof K, Gioumidou M, Zisimou V, Papadaki E. A comparison of attitudes toward lesbians and gay men among students of helping professions in Crete, Greece: The cases of social work, psychology, medicine, and nursing. J Homosex, 2015;62(6):735-62.
  • Lim FA, Hsu R. Nursing students’ attitudes toward lesbian, gay, bisexual, and transgender persons: An integrative review. Nurs Educ Perspect. 2016;37(3):144-52.
  • Radix A, Maingi S. LGBT cultural competence and interventions to help oncology nurses and other health care providers. Semin Oncol Nurs. 2018;34(1):80-9.
  • Ekmekci PE. Do we have a moral responsibility to compensate for vulnerable groups? A discussion on the right to health for LGBT people. Med Health Care and Philos. 2017;20:335-41.
  • Bilgiç D, Dağlar G, Sabancioğullari S, Özkan SA. Attitudes of midwifery and nursing students in a Turkish university toward lesbians and gay men and opinions about healthcare approaches. Nurse Educ Pract. 2018;29:179-84.
  • Aslan F, Şahin NE, Emiroğlu ON. Turkish nurse educators knowledge regarding LGBT health and their level of homophobia: A descriptive-cross sectional study. Nurse Educ Today. 2019;76:216-21.
  • Geyik, O. Türkiye’de dezavantajlı gruplara yönelik yapılan mali yardımlar üzerine bir inceleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2020;20(1):52-66.
  • Yılmaz V, Demirbaş HB. Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde lezbiyen, gey, biseksüel ve trans (LGBT) hakları gündeminin ortaya çıkışı ve gelişimi: 2008–2014. Alternatif Politika. 2015;7(2):230-56.
  • Engin C. LGBT in Turkey: Policies and experiences. Soc. Sci. 2015;4(3):838–58.
  • Bostanci Daştan, N. The attitudes of nursing students towards lesbians and gay males in Turkey. Int. J. Nurs. Pract. 2015;21(4):376–82.
  • Unlu H, Beduk, T, Duyan V. The attitudes of the undergraduate nursing students towards lesbian women and gay men. J Clin Nurs. 2016;25(23-24):3697-706.
  • Sadıç E, Beydağ KD. Hemşirelik öğrencilerinin lezbiyen ve geylere yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2018;1(2):5–13.
  • Gönenç IM, Erenel AŞ. Determining homophobic attitudes of nursing students in Turkey and the factors affecting them. Clin Exp Health Sci. 2019;9:21-8.
  • Soner G, Altay B. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumu. JoSHES. 2018;3(2):17-24.
  • Beycan-Ekitli G, Çam MO. Bakım sürecinde zorlandığımız alan LGBTI'ye yönelik bir gözden geçirme. Psikiyatri Hemşireliği Derg.2017;8(3):179-87.
  • Chaux E, Manuela L. Homophobic attitudes and associated factors among adolescents: A comparison of six Latin American countries. J Homosex. 2016;63(9): 1253-76.
  • António R, Guerra R, Moleiro C. Having friends with gay friends? The role of extended contact, empathy and threat on assertive bystanders behavioral intentions. Revista PSICOLOGIA. 2017;31(2):15-24.
  • Tuğut N, Gölbaşı Z. Sexuality assessment: Suggestions for nurses and clinical strategies. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2014;11(2):59-64.
  • Özcan A, Özdil K, Bulucu Büyüksoy GD, Küçük Öztürk G. The attitudes of nursing students toward gay and lesbian individuals in Turkey: Stigmatization. International Journal of Caring Sciences. 2021;14(2):1160-9.
  • Hudson W, Ricketts W. A strategy for measurement of homophobia. J Homosex. 1980;5:357-72.
  • Sakallı N, Ugurlu O. Effects of social contact with homosexuals on heterosexual Turkish üniversity students’ attitudes toward homosexuality. J Homosex. 2001;42(1):53-62.
  • Dökmen Ü. Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 1988;21(1):155-90.
  • Demir MK. Sınıf öğretmeni adaylarının empati becerilerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012;(33):107-21.
  • Ciocca G, Tuziak B, Limoncin E, Mollaioli D, Capuano N, Martini A, et al. Psychoticism, immature defense mechanisms and a fearful attachment style are associated with a higher homophobic attitude. J Sex Med. 2015;12(9):1953-60.
  • Strong KL, Folse VN. Assessing undergraduate nursing students’ knowledge, attitudes, and cultural competence in caring for lesbian, gay, bisexual, and transgender patients. J Nurs Educ. 2015;54(1):45-9.
  • Hemşirelik Andı. [Internet]. 2021 [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: http://hemsirelik.akdeniz.edu.tr/hemsirelik-andi/
  • Ng CG, Yee A, Subramaniam P, Loh HS, Moreira P. Attitudes toward homosexuality among nursing students in a public university in Malaysia: The religious factor. Sexuality Research and Social Policy. 2015;12(3):182-7.
  • Saraç L, Toprak N. Sporcu kimliği ve homofobi ilişkisinin sporcu üniversite öğrencisi adayları örnekleminde incelenmesi, Spormetre. 2017;15(2):79-84.
  • Bakır Ayğar B, Gündoğdu M, Ayğar H. Mersin üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015;8(41):769-77.
  • Kara Y. Sosyal hizmet öğrencilerinin homofobik tutumlarının belirlenmesi, Sosyal Çalışma Dergisi. 2018;2(1):16-27.
  • Pinto D, Nogueira C. Portuguese nursing students' attitudes towards lesbians: From prejudice to recommendations for change. Trends in Psychology. 2016;24(3): 805-14.
  • Rowniak SR. Factors related to homophobia among nursing students. Journal of Homosex. 2015;62(9):1228-40.
  • Bozkurt F, Korkut-Owen F. University students’ attitudes toward homosexuals. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 2020;10(58):495-513.
  • Soner G, Altay B. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumu. JoSHES. 2018;3(2): 17-24.
  • Ekitli BG, Eroğlu S. Bir hemşirelik fakültesi öğrencilerinin eşcinselliğe ilişkin görüş ve tutumları. IV. Uluslararası VIII. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi, Kongre Kitabı. 2016;267.
  • Heidke P, Howie V, Ferdous T. Use of healthcare consumer voices to increase empathy in nursing students. Nurse Educ Pract. 2018;29:30-4.
  • Burke SE, Dovidio JF, Przedworski JM, Hardeman RR, Perry P, Phelan SM, et al. Do contact and empathy mitigate bias against gay and lesbian people among heterosexual first-year medical students? A report from the medical student CHANGE study. Acad Med. 2015;90(5):645-51.
  • Maruca AT, Diaz DA, Stockmann C, Gonzalez L. Using simulation with nursing students to promote affirmative practice toward the lesbian, gay, bisexual, and transgender population: A multisite study. Nursing Educ Perspect. 2018; 39(4): 225-9.
  • Porr C, Drummond J, Olson K. Establishing. Therapeutic relationships with vulnerable and potentially stigmatized clients. Qual Health Res. 2012;22(3):384-96.
  • Kahriman I, Nural N, Arslan U, Topbas M, Can G, Kasim S. The effect of empathy training on the empathic skills of nurses. Iran Red Crescent Med J. 2016; 18(6):e24847.
  • Kataoka H. Iwase T, Ogawa H, Mahmood S, Sato M, DeSantis J, et al. Can communication skills training improve empathy? A six-year longitudinal study of medical students in Japan. Med Teach. 2019;41(2):195-200
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pınar Çiçekoğlu Öztürk 0000-0003-3738-7248

Songül Duran 0000-0002-2565-7784

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Çiçekoğlu Öztürk P, Duran S. Hemşirelik Öğrencilerinin Homofobik Tutumu, Empatik Becerileri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. HUHEMFAD. 2022;9(2):207-15.