Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Karayoluyla 19 saate kadar taşımanın toklular üzerindeki etkileri

Yıl 2009, Cilt: 56 Sayı: 3, 215 - 218, 01.09.2009
https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000002213

Öz

This study was performed to determine the weight losses, subsequent recovery rate and transportation costs of yearling lambs transported for 3, 6, 9 and 19 hours. In this research, total 63 shorn, male, yearling Akkaraman lambs were weighed to equal the initial live weights and assigned into 4 groups, namely group I (transported 3 hours), group II (transported 6 hours), group III (transported 9 hours+1 hour resting+9 hours) and control group (untransported). Transported lambs were loaded on the lorry at a density of 0.35 m2/head while the control group (untransported) was kept at the same density on the farm. The lambs transported for 3, 6 and 9 hours lost more live weight than the lambs in control group (p<0.05). Compared to control group, significant increases were determined in the percentage of the live weight losses in transported lambs with the increasing journey duration. The cost due to net weight loss for 9 hours transportation was higher than the other groups. Consequently, although point of animal welfare view, transportation of slaughtering animals should be for short time, if marketing conditions entail long time transportation, lambs should be rested for feeding and watering during transportation for rapid recovery rate and reducing the cost of net weight losses

Kaynakça

  • Anonymous (2002): Council of European Union. Memorandum concerning the protection of animals during transport. http://register.consilium.eu.int/pdf/en/02/st11/11699en2.pd f.; Accessed June 2006.
  • Anonymous (2005): The Council of the European Union. No: 2005/1.
  • http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2005/l_003/ l_00320050105en00010044.pdf.; Accessed April 2006.
  • Broom DM, Goode JA, Hall SJG, Lloyd DM, Parrott RF (1996): Hormonal and physiological effects of a 15 hour road journey in sheep: comparison with the responses to loading, handling and penning in the absence of transport. Br Vet J, 152, 593-604.
  • Cockram MS, Lee RA (1991): Some pre slaughter factors affecting the occurrence of bruising in sheep. Br Vet J, 147, 120-125.
  • Knowles TG (1998): A review of the road transport of cattle. Vet Rec, 143, 212-219.
  • Knowles TG, Brown SN, Warriss PD, Phillips AJ, Dolan SK, Hunt P, Ford JE, Edwards JE, Watkins PE (1995): Effects on sheep transport by road for up to 24 hours. Vet Rec, 136, 431-438.
  • Knowles TG, Maunder DHL, Warriss PD, Jones TWH (1994): Factors affecting the mortality of lambs in transit to or in lairage at a slaughterhouse, and reasons for carcass condemnations. Vet Rec, 135, 109-111.
  • Knowles TG, Warriss PD, Brown SN, Edwards JE (1998): Effects of stocking density on lambs being transported by road. Vet Rec, 142, 503-509.
  • Knowles TG, Warriss PD, Brown SN, Kestin SC, Edwards JE, Perry AM, Watkins PE, Phillips AJ (1993): Effects of feeding, watering and resting intervals on lambs transported by road and ferry to France. Vet Rec, 139, 335-339.
  • Knowles TG, Warriss PD, Brown SN, Kestin SC, Rhind SM, Edwards JE, Anil MH, Dolan SK (1996): Long distance transport of lambs and the time needed for subsequent recovery. Vet Rec, 133, 286-293.
  • Saatçi M, Kaya S, Gürdal M (2005): Kars İli’nden yapılan hayvan nakilleri ve hayvan refahı. First Conference on Animal Welfare and Veterinary Education in Turkey, June 9-10, pp. 141-144.
  • Shortose WR, Wythes JR (1988): Transport of sheep and cattle. Proceedings of the 34th International Congress of Meat Science and Technology, Brisbane, pp.122.
  • Yıldız A, Hayırlı A (2005): Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinden canlı hayvan nakilleri ve hayvan refahı. First Conference on Animal Welfare and Veterinary Education in Turkey, June 9-10. pp. 129-140.

Effects of road transport on yearling lambs up to 19 hours

Yıl 2009, Cilt: 56 Sayı: 3, 215 - 218, 01.09.2009
https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000002213

Öz

Bu çalışma 3, 6, 9 ve 19 saat sürelerle taşınan toklularda meydana gelen ağırlık kayıpları, taşıma sonrası canlı ağırlık geri kazanımı ve taşıma maliyetlerini belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırmada, toplam 63 adet kırkılmış, Akkaraman toklu, başlangıç canlı ağırlıkları eşit olacak şekilde tartılmış ve grup I (3 saat taşınan), grup II (6 saat taşınan), grup III (9 saat taşıma+1 saat dinlenme+9 saat taşıma) ve kontrol grubu (taşınmayan) olarak 4 gruba ayrılmıştır. Taşınacak olan toklular kamyona 0.35 m2/baş sıklıkta yerleştirilirken, kontrol grubu aynı sıklıkta çiftlikte tutulmuştur. 3, 6 ve 9 saat süreyle taşınan toklular, kontrol grubuna göre daha fazla canlı ağırlık kaybetmiştir (p<0.05). Kontrol grubuyla karşılaştırıldığında, taşınan gruplarda taşıma süresinin artışıyla birlikte canlı ağırlık kaybında önemli artışlar belirlenmiştir. 9 saatlik taşımada net ağırlık kaybının maliyeti diğer gruplardan daha yüksek olarak bulunmuştur. Sonuç olarak, her ne kadar hayvan refahı açısından kasaplık hayvanların kısa süreli olarak taşınması önerilmekte ise de, piyasa şartlarına göre uzun süreli taşıma zorunluluğu varsa (9 saat ve üzeri), hem taşımada kaybedilen kiloların hızlı geri kazanımı, hem de net ağırlık kayıplarının maliyetinin azaltılabilmesi için hayvanlara yem ve su vererek dinlendirilmeleri önerilmektedir

Kaynakça

  • Anonymous (2002): Council of European Union. Memorandum concerning the protection of animals during transport. http://register.consilium.eu.int/pdf/en/02/st11/11699en2.pd f.; Accessed June 2006.
  • Anonymous (2005): The Council of the European Union. No: 2005/1.
  • http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2005/l_003/ l_00320050105en00010044.pdf.; Accessed April 2006.
  • Broom DM, Goode JA, Hall SJG, Lloyd DM, Parrott RF (1996): Hormonal and physiological effects of a 15 hour road journey in sheep: comparison with the responses to loading, handling and penning in the absence of transport. Br Vet J, 152, 593-604.
  • Cockram MS, Lee RA (1991): Some pre slaughter factors affecting the occurrence of bruising in sheep. Br Vet J, 147, 120-125.
  • Knowles TG (1998): A review of the road transport of cattle. Vet Rec, 143, 212-219.
  • Knowles TG, Brown SN, Warriss PD, Phillips AJ, Dolan SK, Hunt P, Ford JE, Edwards JE, Watkins PE (1995): Effects on sheep transport by road for up to 24 hours. Vet Rec, 136, 431-438.
  • Knowles TG, Maunder DHL, Warriss PD, Jones TWH (1994): Factors affecting the mortality of lambs in transit to or in lairage at a slaughterhouse, and reasons for carcass condemnations. Vet Rec, 135, 109-111.
  • Knowles TG, Warriss PD, Brown SN, Edwards JE (1998): Effects of stocking density on lambs being transported by road. Vet Rec, 142, 503-509.
  • Knowles TG, Warriss PD, Brown SN, Kestin SC, Edwards JE, Perry AM, Watkins PE, Phillips AJ (1993): Effects of feeding, watering and resting intervals on lambs transported by road and ferry to France. Vet Rec, 139, 335-339.
  • Knowles TG, Warriss PD, Brown SN, Kestin SC, Rhind SM, Edwards JE, Anil MH, Dolan SK (1996): Long distance transport of lambs and the time needed for subsequent recovery. Vet Rec, 133, 286-293.
  • Saatçi M, Kaya S, Gürdal M (2005): Kars İli’nden yapılan hayvan nakilleri ve hayvan refahı. First Conference on Animal Welfare and Veterinary Education in Turkey, June 9-10, pp. 141-144.
  • Shortose WR, Wythes JR (1988): Transport of sheep and cattle. Proceedings of the 34th International Congress of Meat Science and Technology, Brisbane, pp.122.
  • Yıldız A, Hayırlı A (2005): Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinden canlı hayvan nakilleri ve hayvan refahı. First Conference on Animal Welfare and Veterinary Education in Turkey, June 9-10. pp. 129-140.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Veteriner Cerrahi
Diğer ID JA48VA89JC
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Savaş Sarıözkan

Yavuz Cevger

Yılmaz Aral

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009Cilt: 56 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sarıözkan, S., Cevger, Y., & Aral, Y. (2009). Karayoluyla 19 saate kadar taşımanın toklular üzerindeki etkileri. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 56(3), 215-218. https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000002213
AMA Sarıözkan S, Cevger Y, Aral Y. Karayoluyla 19 saate kadar taşımanın toklular üzerindeki etkileri. Ankara Univ Vet Fak Derg. Eylül 2009;56(3):215-218. doi:10.1501/Vetfak_0000002213
Chicago Sarıözkan, Savaş, Yavuz Cevger, ve Yılmaz Aral. “Karayoluyla 19 Saate Kadar taşımanın Toklular üzerindeki Etkileri”. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 56, sy. 3 (Eylül 2009): 215-18. https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000002213.
EndNote Sarıözkan S, Cevger Y, Aral Y (01 Eylül 2009) Karayoluyla 19 saate kadar taşımanın toklular üzerindeki etkileri. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 56 3 215–218.
IEEE S. Sarıözkan, Y. Cevger, ve Y. Aral, “Karayoluyla 19 saate kadar taşımanın toklular üzerindeki etkileri”, Ankara Univ Vet Fak Derg, c. 56, sy. 3, ss. 215–218, 2009, doi: 10.1501/Vetfak_0000002213.
ISNAD Sarıözkan, Savaş vd. “Karayoluyla 19 Saate Kadar taşımanın Toklular üzerindeki Etkileri”. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 56/3 (Eylül 2009), 215-218. https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000002213.
JAMA Sarıözkan S, Cevger Y, Aral Y. Karayoluyla 19 saate kadar taşımanın toklular üzerindeki etkileri. Ankara Univ Vet Fak Derg. 2009;56:215–218.
MLA Sarıözkan, Savaş vd. “Karayoluyla 19 Saate Kadar taşımanın Toklular üzerindeki Etkileri”. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, c. 56, sy. 3, 2009, ss. 215-8, doi:10.1501/Vetfak_0000002213.
Vancouver Sarıözkan S, Cevger Y, Aral Y. Karayoluyla 19 saate kadar taşımanın toklular üzerindeki etkileri. Ankara Univ Vet Fak Derg. 2009;56(3):215-8.