Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on the Determination of Consumers' Perspectives on Organic Agricultural Products: Case Study in Osmaniye and Şanlıurfa Provinces

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 1, 26 - 34, 28.02.2019
https://doi.org/10.18016/ksutarimdoga.vi.443228

Öz

The demand for organic
products is increasing and organic production is becoming widespread due to
food safety, healthy nutrition, sustainability, positive effects on
environmental protection and the protection of ecological balance. The
developments in the field reveal the necessity of measuring and determining the
approaches of people to demanded organic products. In this study, it was aimed
to determine consumers' points of view of organic products and the factors
which are effective in their selection process. The Simple Random Probability
Sampling Method is used to determine sample size. For this purpose, a
questionnaire survey was conducted with 400 consumers in Osmaniye and
Şanlıurfa. According to the results of the research, consumers define organic agricultural product as "an
agricultural form in which healthy products are grown" in a ratio of
38.7%; and “agricultural product where no pesticides are used" as 32.1%.
Consumers mostly prefer to buy the products grown in the village because these
crops are thought to be natural and organic. It expressed that the most
important reason for purchasing organic products is they are being healthy in a
ratio of 79.4%; and major reason for not being bought is the difficulty in
obtaining as 58.3%. Consumers with higher income and the ones who used organic
product before have more positive thoughts about organic products. It is
necessary to increase the knowledge of consumers about what an organic product
is and how it can be distinguished on the market. Also organic markets need to
becoming widespread.

Kaynakça

  • Annunziata A, Vecchio R 2016. Organic Farming and Sustainability in Food Choices: An Analysis of Consumer Preference in Southern Italy. Agriculture and Agricultural Science Procedia, 8: 193-200.
  • Anonim 2018. Organik Tarım Nedir?, Ekolojik Tarım Organizasyonu Derneği (ETO), http://www.eto.org.tr/ekolojik-tarim/ekolojik-tarim-nedir/ (Erişim tarihi: 04.04.2018).
  • Arıkan R 2017. Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Nobel Yayınevi, Gözden Geçirilmiş 3. Basım, Ankara: 308p.
  • Ataseven Y, Güneş E 2008. Türkiye’de İşlenmiş Organik Tarım Ürünleri Üretimi ve Ticaretindeki Gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22 (2): 25-33.
  • Basha MB, Mason C, Shamsudin MF, Hussain HI, Salem MA 2015. Consumers Attitude Towards Organic Food., Procedia Economics and Finance, 31: 444-452.
  • Çelik S 2013. Kimler, Neden Organik Gıda Satın Alıyor? Bir Alan Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30: 93-108.
  • Davies A, Titterington A, Cochrane C 1995. Who Buys Organic Food? A Profile of The Purchasers of Organic Food in Northern Ireland. British Food Journal, 97 (10): 17-23.
  • Eryılmaz GA, Demiryürek K, Emir M 2015. Avrupa Birliği ve Türkiye’de Organik Tarım Ve Gıda Ürünlerine Karşı Tüketici Davranışları. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 30: 199-206.
  • Ergin EA, Özsaçmacı B 2011. Turkish Consumers’ Perceptions and Consumption of Organic Foods. African Journal of Business Management, 5(3): 910-914.
  • Eti HS 2014. Organik Gıdaların Pazarlanması ve Organik Gıdalara Karşı Tüketici Tutum ve Davranışları Analizi. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi ABD, Doktora Tezi, 198 sayfa.
  • TOB 2018. 2017 Yılı Organik Tarım İstatistikleri, T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı, https://www. tarim.gov.tr/Konular/Bitkisel-Uretim/Organik-Tarim/Istatistikler (Erişim: 09.09.2018)
  • Hjelmar U 2011. Consumers’ Purchase of Organic Food Products. a Matter of Convenience and Reflexive Practices. Appetite, 56: 336-344.
  • Karabaş S, Gürler AZ 2012. Organik Ürün Tercihinde Tüketici Davranışları Üzerine Etkili Faktörlerin Logit Regresyon Analizi ile Tahminlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10) : 129-156.
  • McEachern MG, McClean P 2002. Organic Purchasing Motivations and Attitudes: Are They Ethical?, International Journal of Consumer Studies, 26 (2): 85–92.
  • Radman M 2005. Consumer Consumption and Perception of Organic Products in Croatia. British Food Journal, 107 (4): 263-273.
  • Roitner-Schobesberger B, Darnhofer I, Somsook S, Vogl CR 2008. Consumer Perceptions of Organic Foods in Bangkok, Thailand. Food Policy, 33: 112–121.
  • Sarı D 2012. Organik Tarımın Tarihçesi ve Gelişimi Sunusu. T.C. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü, http://traglor.cu.edu.tr/objects/objectFile/wsBoMnQW-11122012-0.pdf (Erişim tarihi: 04.04.2018).
  • Sarıkaya N 2007. Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler ve Tutumlar Üzerine Bir Saha Çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2) : 110-125.
  • Tarkiainen A, Sundqvist S 2005. Subjective Norms, Attitudes and Intentions of Finnish Consumers in Buying Organic Food. British Food Journal, 107 (11), 808-822.
  • Ural A, Kılıç İ 2006. Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Detay Yayıncılık, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara.
  • Ustaahmetoğu E, Toklu İT 2015. Organik Gıda Satın Alma Niyetinde Tutum, Sağlık Bilinci ve Gıda Güvenliğinin Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1) : 197-212.
  • Varoğlu ST, Turhan Ş 2016. Organik Ürünlerde Tüketici Eğilimlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma Sakarya İli Örneği. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(3): 189-196.
  • Willer H, Lernoud J (Ed.) 2018. The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends 2018. Research Institute of Organic Agriculture (FIBL), Frick, and IFOAM - Organics International, Bonn.
  • Yükselen C 2006. Pazarlama Araştırmaları. Detay Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara.

Tüketicilerin Organik Tarım Ürünlerine Bakış Açılarının Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Osmaniye ve Şanlıurfa İlleri Örneği

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 1, 26 - 34, 28.02.2019
https://doi.org/10.18016/ksutarimdoga.vi.443228

Öz

Ekolojik dengenin
korunması, gıda güvenliği, sağlıklı beslenme, sürdürülebilirlik ve çevre koruma
üzerindeki olumlu etkileri nedeniyle organik ürüne olan talep giderek artmakta
ve organik üretim yaygınlaşmaktadır. Meydana gelen gelişmeler organik ürün
talep eden kişilerin yaklaşımlarının da ölçülmesi ve belirlenmesi gerekliliğini
ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, tüketicilerin organik ürünlere bakış
açılarının ve organik ürünleri tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Örnek büyüklüğünün belirlenmesinde Basit Tesadüfi
Olasılık Örneklemesi Yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla, Osmaniye ve Şanlıurfa
illerinde 400 tüketici ile yüz yüze görüşme yöntemi ile anket çalışması
yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre tüketiciler organik tarım ürününü
sağlıklı ürünlerin yetiştirildiği tarım şekli (%38.7) ve zirai ilaçların
kullanılmadığı tarım ürünü (%32.1) olarak tanımlamaktadır. Çoğunlukla köyde
yetişen ürünleri doğal ve organik olduğunu düşündükleri için satın
almaktadırlar. Tüketiciler tarafından organik ürünlerin satın alınmasındaki en
önemli neden sağlıklı olması (%79.4), satın alınmamasındaki en önemli neden ise
temin etmenin zorluğu (%58.3) olarak ifade edilmektedir. Organik ürünleri
kullanan tüketiciler ile gelir düzeyi yüksek tüketiciler organik ürünler
konusunda daha olumlu düşüncelere sahiptir. Tüketicilerin organik bir ürünün ne
olduğu ve pazarda nasıl ayırt edilebileceği konusundaki bilgilerini artırmaya
yönelik çalışmalara ağırlık verilmesi ve organik pazarların yaygınlaştırılması
gerekmektedir. 

Kaynakça

  • Annunziata A, Vecchio R 2016. Organic Farming and Sustainability in Food Choices: An Analysis of Consumer Preference in Southern Italy. Agriculture and Agricultural Science Procedia, 8: 193-200.
  • Anonim 2018. Organik Tarım Nedir?, Ekolojik Tarım Organizasyonu Derneği (ETO), http://www.eto.org.tr/ekolojik-tarim/ekolojik-tarim-nedir/ (Erişim tarihi: 04.04.2018).
  • Arıkan R 2017. Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Nobel Yayınevi, Gözden Geçirilmiş 3. Basım, Ankara: 308p.
  • Ataseven Y, Güneş E 2008. Türkiye’de İşlenmiş Organik Tarım Ürünleri Üretimi ve Ticaretindeki Gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22 (2): 25-33.
  • Basha MB, Mason C, Shamsudin MF, Hussain HI, Salem MA 2015. Consumers Attitude Towards Organic Food., Procedia Economics and Finance, 31: 444-452.
  • Çelik S 2013. Kimler, Neden Organik Gıda Satın Alıyor? Bir Alan Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30: 93-108.
  • Davies A, Titterington A, Cochrane C 1995. Who Buys Organic Food? A Profile of The Purchasers of Organic Food in Northern Ireland. British Food Journal, 97 (10): 17-23.
  • Eryılmaz GA, Demiryürek K, Emir M 2015. Avrupa Birliği ve Türkiye’de Organik Tarım Ve Gıda Ürünlerine Karşı Tüketici Davranışları. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 30: 199-206.
  • Ergin EA, Özsaçmacı B 2011. Turkish Consumers’ Perceptions and Consumption of Organic Foods. African Journal of Business Management, 5(3): 910-914.
  • Eti HS 2014. Organik Gıdaların Pazarlanması ve Organik Gıdalara Karşı Tüketici Tutum ve Davranışları Analizi. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi ABD, Doktora Tezi, 198 sayfa.
  • TOB 2018. 2017 Yılı Organik Tarım İstatistikleri, T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı, https://www. tarim.gov.tr/Konular/Bitkisel-Uretim/Organik-Tarim/Istatistikler (Erişim: 09.09.2018)
  • Hjelmar U 2011. Consumers’ Purchase of Organic Food Products. a Matter of Convenience and Reflexive Practices. Appetite, 56: 336-344.
  • Karabaş S, Gürler AZ 2012. Organik Ürün Tercihinde Tüketici Davranışları Üzerine Etkili Faktörlerin Logit Regresyon Analizi ile Tahminlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10) : 129-156.
  • McEachern MG, McClean P 2002. Organic Purchasing Motivations and Attitudes: Are They Ethical?, International Journal of Consumer Studies, 26 (2): 85–92.
  • Radman M 2005. Consumer Consumption and Perception of Organic Products in Croatia. British Food Journal, 107 (4): 263-273.
  • Roitner-Schobesberger B, Darnhofer I, Somsook S, Vogl CR 2008. Consumer Perceptions of Organic Foods in Bangkok, Thailand. Food Policy, 33: 112–121.
  • Sarı D 2012. Organik Tarımın Tarihçesi ve Gelişimi Sunusu. T.C. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü, http://traglor.cu.edu.tr/objects/objectFile/wsBoMnQW-11122012-0.pdf (Erişim tarihi: 04.04.2018).
  • Sarıkaya N 2007. Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler ve Tutumlar Üzerine Bir Saha Çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2) : 110-125.
  • Tarkiainen A, Sundqvist S 2005. Subjective Norms, Attitudes and Intentions of Finnish Consumers in Buying Organic Food. British Food Journal, 107 (11), 808-822.
  • Ural A, Kılıç İ 2006. Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Detay Yayıncılık, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara.
  • Ustaahmetoğu E, Toklu İT 2015. Organik Gıda Satın Alma Niyetinde Tutum, Sağlık Bilinci ve Gıda Güvenliğinin Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1) : 197-212.
  • Varoğlu ST, Turhan Ş 2016. Organik Ürünlerde Tüketici Eğilimlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma Sakarya İli Örneği. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(3): 189-196.
  • Willer H, Lernoud J (Ed.) 2018. The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends 2018. Research Institute of Organic Agriculture (FIBL), Frick, and IFOAM - Organics International, Bonn.
  • Yükselen C 2006. Pazarlama Araştırmaları. Detay Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ (Research Article)
Yazarlar

Nermin Bahşi 0000-0003-1630-7720

Ali Akça 0000-0002-0497-4625

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2019
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 1 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bahşi, N., & Akça, A. (2019). Tüketicilerin Organik Tarım Ürünlerine Bakış Açılarının Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Osmaniye ve Şanlıurfa İlleri Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım Ve Doğa Dergisi, 22(1), 26-34. https://doi.org/10.18016/ksutarimdoga.vi.443228

Cited By









21082



2022-JIF = 0.500

2022-JCI = 0.170

Uluslararası Hakemli Dergi (International Peer Reviewed Journal)

       Dergimiz, herhangi bir başvuru veya yayımlama ücreti almamaktadır. (Free submission and publication)

      Yılda 6 sayı yayınlanır. (Published 6 times a year)


88x31.png 

Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

                 


Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi
e-ISSN: 2619-9149