Sınıf içi gürültü öğrencilerin işlenen dersleri anlayabilmesini ve
öğretmenle iletişim kurmasını zorlaştırmaktadır. Bir okuldaki gürültü düzeyi
okulun eğitim kalitesini etkileyen başlıca parametrelerden birisidir. Okul
binası içindeki gürültü öğrencilerin yanı sıra öğretmen, idareci ve memurların
hem performansını hem de sağlığını olumsuz yönde etkilemektedir. Bu çalışmada
Türkiye’de bir büyükşehir ve sanayi şehri olan Bursa ilindeki farklı
lokasyonlardaki dört okulda akustik yalıtımın ne düzeyde olduğu
araştırılmıştır. Bu amaçla seçilen okullarda gürültü ve çınlanım ölçümleri
yapılmıştır. Gürültü ölçümleri derste sınıf ve koridorda, teneffüste sınıf ve
koridorda olacak şekilde 4 farklı durumda yapılmıştır. Gürültü ölçümleri Dünya
Sağlık Örgütü’nün belirlediği 55 dB olan okullardaki gürültü sınırı ile ve ayrıca
Türkiye Cumhuriyeti Çevre Şehircilik Bakanlığı’nın gürültü yönetmeliği ile
kıyaslanmış, analizler için MINITAB ve Brüel & Kjaer Measurement Partner
Suite programları kullanılmıştır. Ölçüm sonuçlarına göre sınıflardaki gürültü
seviyesinin hem uluslararası ve hem de ulusal sınırların üzerinde olduğu ve
mevcut yalıtımın yetersiz kaldığı saptanmıştır. Çınlanım süresinin
düşürülebilmesi için sınıfların akustik ses emici özelliği olan malzemeden
yapılmış panolarla iyileştirilmesi, gürültü emici panellerle sınıf ve koridor
tavanlarını kaplatılması gibi başlıca akustik önlemler alınmalıdır. Öğretmenlere
yapılan anketlerin Apriori ile analizi sayesinde okullar arasında gürültü
algısı açısından bir fark olmadığı ve bütün öğretmenlerin gürültü konusunda
rahatsızlıkları olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 3 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)