In this study, the Renault Clio car was produced by hot press
method with boron oxide powder additive and the effect on the tribological
properties of the boron oxide additive was experimentally investigated. In
recent years, the use of environmentally friendly materials has become
important, so boron oxide has been used in the brake pad. Also it aimed at
providing benefits to the national economy in the selection of these materials.
Clio commercial pads were used for comparison. Friction linings wear testing of
samples are carried out Chase type device. The effect of the boron oxide
additive brake wear on wear friction performance has been investigated in
comparison with the results of commercial brake pad. As a result, it was
observed that the boron oxide contribution has a positive effect on the
friction coefficient.
Bu çalışmada, Renault Clio
otomobilin fren balatası, bor oksit tozu katkısı ile sıcak presleme yöntemiyle
üretilerek, bor oksit tozunun balatanın tribolojik özellikleri üzerine etkisi
deneysel olarak araştırılmıştır. Son yıllarda çevre dostu malzemelerin
kullanılmasının önem kazanmasından dolayı fren balatasının içeriğinde bor oksit
kullanılmıştır. Ayrıca bu malzemenin seçilmesinde ülke ekonomisine fayda
sağlamakta amaçlanmıştır. Karşılaştırma yapmak için ticari Clio balatası
kullanılmıştır. Balata numunelerinin aşınma sürtünme deneyleri Chase tipi
cihazda yapılmıştır. Bor oksit katkısının fren balatasının aşınma sürtünme
performansına etkisi ticari fren balatasının sonuçlarıyla kıyaslanarak
incelenmiştir. Sonuçta bor oksit katkısının sürtünme katsayısına olumlu etki
yaptığı gözlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Bilimleri, Makine Mühendisliği, Malzeme Üretim Teknolojileri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2017 |
Kabul Tarihi | 2 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.