Amaç
Direkt grafi kardiyopulmoner sistem değerlendirmesinde
özellikle yoğun bakım ünitelerinde kullanılan en
sık görüntüleme modalitesidir. Çoğu zaman acil karar
vermek gerektiği için tetkik raporunu beklemeden klinisyen
tarafından değerlendirilmesi gerekir. Çalışmamızda
amacımız mevcut eğitim sistemimizde akciğer
grafisi değerlendirmesine yönelik bilgi düzeyinin seviyesini
belirlemek ve bu konudaki eğitim programlarının
gerekliliğini ortaya koymaktır.
Gereç ve Yöntem
Çalışmamızda hastanemizde yoğun bakım ünitesinde
hizmet veren anestezi uzmanlık öğrencisi hekimlerin
ve rotasyona gelmiş anestezi dışı uzmanlık öğrencisi
hekimler olmak üzere toplam 42 hekime yönelik bu
hekimlerin akciğer grafisi değerlendirme kabiliyetini
ölçme konusunda doldurulmak üzere 3 adet soru-cevap
formu hazırlanmıştır. İlk formda genel bilgiler ve
posteroanterior akciğer grafisi değerlendirme konusundaki
aldığı eğitim, 2. formda 12 adet vakadan oluşan
ve her vaka için 7 sabit soru içeren sorulardan
oluşan vaka bazlı PA grafi değerlendirme ve teknik
değerlendirme durumunu, 3. formda ise genel PA ve
grafi bilgilerini değerlendirmek amaçlı toplam 10 soru
olmak üzere sorular hazırlanmıştır. Sonuçların istatistiksel
analizleri yapılmıştır.
Bulgular
Akciğer grafisini değerlendirme konusunda uzmanlık
öğrencisi hekimlerin %95,2’si (n=40) eğitim aldığını
belirtmiştir. Çalışmamızda uzmanlık öğrencisi hekimlerin
%80,1’i (n=34) akciğer grafisi eğitimini mezuniyet
öncesi almıştır. İki uzmanlık öğrencisi hekim
(%4,8) hiç eğitim almadığını ifade etmiştir. Uzmanlık
eğitimi tecrübe neticesinde akciğer grafisini doğru
değerlendirme beceri oranlarına baktığımızda; bilgi
seviyelerinin yoğun bakım tecrübesi fazla olanlarda
daha iyi olduğu gözlemlenmiş olup istatistiksel olarak
da anlamlı bulunmuştur(p<0,005).
Sonuç
Çalışmamızda, yoğun bakım ünitesinde çalışan uzmanlık
öğrencisi hekimlerin çoğu akciğer grafisi eğitimini
tıp fakültesinde mezuniyet öncesi aldığı; teorik
ve teknik yeterlilik düzeyine bakıldığında eğitime ihtiyaç
olduğu ortaya çıkmıştır. Bu konudaki teorik ve
pratik eğitimlerindeki eksikliklerinin tamamlanmasının
klinik uygulamalara ciddi oranda katkı sağlayacağını
düşünmekteyiz.
Akciğer Röntgen Yoğun Bakım Akciğer grafisi Uzmanlık öğrencisi
Objective
Direct graphy is the most common imaging modality
used in the evaluation of the cardiopulmonary system,
especially in intensive care units. Since it is often
necessary to make an urgent decision, it should be
evaluated by the clinician without waiting for the report.
In our study, we aimed to determine the level of
knowledge about chest radiography evaluation in our
current education system and to reveal the necessity
of training programs for on this subject.
Materıals and Methods
In our study, 3 question-answer forms were prepared
to be filled in for the evaluation of chest radiographs
for 42 physicians, including anesthesia residents
and non-anesthesiologists who came to educational
rotation in the intensive care unit of our hospital. In
the first form, general information and training on posteroanterior
evaluation, in the second form, case-based
PA graphy evaluation and technical evaluation,
consisting of 12 cases and 7 fixed questions for each
case, and in the third form, 10 question has been prepared
for evaluate general PA and graphy information.
Statistical analysis of the results was made. Statistical
analysis of the results were performed.
Results
95.2% of residents (n = 40) stated that they had received
training in evaluating chest radiography. In our
study, 80.1% (n = 34) of the residents received training
on chest radiography before graduation. Two of
the residents (4.8%) stated that they did not receive
any training. When we look at the assistantship experience
period and the correct assessment skill rates of
chest radiography; It was observed that those with intensive
care experience had better knowledge levels
and were statistically significant (p <0.005).
Conclusion
In our study, it was revealed that most of the residents
working in the intensive care unit received their
chest radiography training before graduation from the
medical school, and the need for training was found
when both theoretical and technical competence levels
were considered. We think that the completion
of the deficiencies in theoretical and practical training
on this subject will contribute significantly to clinical
applications.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Cerrahi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 3 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 28 Sayı: 2 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.