Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINED OF PROFESSIONAL ORGANIZATION ATTITUDE OF NURSING STUDENTS

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 3, 58 - 70, 28.12.2016

Öz

This study was carried as descriptively to determine the attitudes of nursing professional organizing. Research population was consisted of 3. and 4. year Ondokuz Mayıs University nursing students who studied “Nursing Management” course.. students attending school in November 2014 and May 2015and who agreed to participate in volunteer work, have been sampled. Without going to the sampling in the study. Attending school and who agreed to participate in volunteer work, students have been sampled. 137 forms are valid in the study. Data of the study was gained by the form with 19 questions about the demographic data and Professional organizating. Data was analyzed by SPSS 21 statistical package program using average, percentages and chi-square calculations It was found that 59.9% of the participants was fourth year students. 14% of students worked as a nurse, 56.9% of the students had knowlege about the associations, 78 % of paticipants wanted to learn about associations, 59.9% had no knowlege about the mission of the associations’. As a result proffessional organizing is required and believed by participant students and they are stated that proffessional organization activity was not enough.

Kaynakça

  • Ataman, P. (2006). Mesleki örgütlenme. Türkiye 9. Gıda Kongresi, 24-26 Mayıs, Bolu.
  • Baykara, Z.G. (2010). Hemşirelik Bakımında Hemşirenin Mesleki Özerkliğinin Değerlendirilmesi: Niteliksel Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Göğüş, F., Özgen, H.N., Özbek, B. (2015). Ankara Üniversitesi Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Örgütlenme Bilincinin Değerlendirilmesi. 14. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi, 22-26 Nisan, Kayseri.
  • Gözüm, S., Ünsal, A., Demirci, P., Birel Ş., Çamuşoğlu S. (2000) Hemşirelerin mesleki örgütler ve dergilere ilişkin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(2):19-28.
  • Güngör, M., Bulut, Y. (2008). Ki-Kare Testi Üzerine. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 1:84-89.
  • Hayta, G., Kıvrak, A., Baybek, H. (2009). Hemşirelerin mesleki örgütlenme konusundaki düşüncelerinin belirlenmesi. 8. Ulusal ve Uluslar Arası Katılımlı Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Özet Kitabı, 4-6 Haziran, Ankara. (sf.71).
  • Karadağ, A. (2002). Meslek olarak hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2): 55-62.
  • Gökgöz, G., Karadaş, A. (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Örgütlenme Konusundaki Görüşleri. 14. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Özet Bildiri Kitabı, 22-24 Nisan, Kayseri. (sf.287) .
  • Kanber, N.A., Gürlek, Ö. (2014). Hemşirelerin uygulanan hizmet içi eğitim programından beklentileri ve bu program ile ilgili düşünceleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14( 3): 52-28.
  • Kaya, N., Aştı, T., Kaya, H., Kaçar, G.Y. (2008). Hemşirelerin bilgisayar kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 16(62):83-89.
  • Kiper, S., Koştu, N. (2010) .Denizli sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme konusundaki görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(14):1-14.
  • Koç, S., Bardak, A., ve Yılmaz, K. (2014). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin iş yerinden beklentilerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11 (3): 43-50.
  • Korkmaz, F., Görgülü, S. (2010). Hemşirelerin, meslek ölçütleri bağlamında hemşireliğe ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 1-17.
  • Korkut, H. (2005). Hemşirelerin mesleki dernekleri ve dernekler kanununa ilişkin bilgileri. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Ünal, A.K., Ağçay, B.Ç. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer algıları ve beklentilerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. 14. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Özet Bildiri Kitabı, 22-24 Nisan, Kayseri.(sf.2).
  • Köse Ünal A, Ağçay, B.Ç. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer algıları ve beklentilerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. 14. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Özet Bildiri Kitabı, 22-24 Nisan, Kayseri.(sf.2).
  • Kung, Y.M, Oh, S. (2014). Characteristics of Nurses Who Use Social Media. Computers Informatics,Nursing, 32(2): 64-72.
  • Küçükoğlu, S., Çelebioğlu, A., Miroğlu, A., Çağlar, G., Bağcı N. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki dernekler hakkındaki farkındalıklarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 3(1):9-14.
  • Mancıno, D.J. (2005). Professional associations. Proffessional Nursing: Concepts&Challenges. 4th Ed. Elsevior Saunders. USA.
  • Merih, D.Y., Aslan, H. (2012). Hemşire ve ebelerin mesleki biliç -örgütlenmeye yönelik görüşlerinin ve iş doyumlarının belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(3): 40-46.

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE MESLEKİ ÖRGÜTLENME TUTUMUNUN BELİRLENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 3, 58 - 70, 28.12.2016

Öz

Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin mesleki örgütlenmeye ilişkin tutumlarını belirlemek amacı ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırma evrenini Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümü 3. ve 4.sınıfta okuyan ve ‘Hemşirelikte Yönetim’ dersini alan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmada Kasım 2014-Mayıs 2015 tarihlerinde okula devam eden ve çalışmaya katılmayı gönüllü kabul eden öğrenciler örnekleme alınmıştır. Araştırmada 137 form geçerli sayılmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan sosyo-demografik ve mesleki örgütlenmeyi sorgulayan 19 soruluk veri formu ile toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 21 istatistiksel paket programında ortalama, yüzdelik ve ki kare hesaplamaları ile yapılmıştır. Öğrencilerin %14 ünün hemşire olarak çalıştığı, %56.9 unun dernekler hakkında bilgisi olduğu, %78 inin dernekler hakkında bilgi almak istediği , %59.9 unun derneklerin görevleri hakkında bilgisi olmadığı saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin mesleki örgütlenmeye gerek duydukları, örgütlenmenin gerekliliğine inandıkları ancak dernek faaliyetlerini yeterli bulmadıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ataman, P. (2006). Mesleki örgütlenme. Türkiye 9. Gıda Kongresi, 24-26 Mayıs, Bolu.
  • Baykara, Z.G. (2010). Hemşirelik Bakımında Hemşirenin Mesleki Özerkliğinin Değerlendirilmesi: Niteliksel Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Göğüş, F., Özgen, H.N., Özbek, B. (2015). Ankara Üniversitesi Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Örgütlenme Bilincinin Değerlendirilmesi. 14. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi, 22-26 Nisan, Kayseri.
  • Gözüm, S., Ünsal, A., Demirci, P., Birel Ş., Çamuşoğlu S. (2000) Hemşirelerin mesleki örgütler ve dergilere ilişkin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(2):19-28.
  • Güngör, M., Bulut, Y. (2008). Ki-Kare Testi Üzerine. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 1:84-89.
  • Hayta, G., Kıvrak, A., Baybek, H. (2009). Hemşirelerin mesleki örgütlenme konusundaki düşüncelerinin belirlenmesi. 8. Ulusal ve Uluslar Arası Katılımlı Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Özet Kitabı, 4-6 Haziran, Ankara. (sf.71).
  • Karadağ, A. (2002). Meslek olarak hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2): 55-62.
  • Gökgöz, G., Karadaş, A. (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Örgütlenme Konusundaki Görüşleri. 14. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Özet Bildiri Kitabı, 22-24 Nisan, Kayseri. (sf.287) .
  • Kanber, N.A., Gürlek, Ö. (2014). Hemşirelerin uygulanan hizmet içi eğitim programından beklentileri ve bu program ile ilgili düşünceleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14( 3): 52-28.
  • Kaya, N., Aştı, T., Kaya, H., Kaçar, G.Y. (2008). Hemşirelerin bilgisayar kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 16(62):83-89.
  • Kiper, S., Koştu, N. (2010) .Denizli sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme konusundaki görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(14):1-14.
  • Koç, S., Bardak, A., ve Yılmaz, K. (2014). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin iş yerinden beklentilerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11 (3): 43-50.
  • Korkmaz, F., Görgülü, S. (2010). Hemşirelerin, meslek ölçütleri bağlamında hemşireliğe ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 1-17.
  • Korkut, H. (2005). Hemşirelerin mesleki dernekleri ve dernekler kanununa ilişkin bilgileri. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Ünal, A.K., Ağçay, B.Ç. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer algıları ve beklentilerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. 14. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Özet Bildiri Kitabı, 22-24 Nisan, Kayseri.(sf.2).
  • Köse Ünal A, Ağçay, B.Ç. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer algıları ve beklentilerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. 14. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Özet Bildiri Kitabı, 22-24 Nisan, Kayseri.(sf.2).
  • Kung, Y.M, Oh, S. (2014). Characteristics of Nurses Who Use Social Media. Computers Informatics,Nursing, 32(2): 64-72.
  • Küçükoğlu, S., Çelebioğlu, A., Miroğlu, A., Çağlar, G., Bağcı N. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki dernekler hakkındaki farkındalıklarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 3(1):9-14.
  • Mancıno, D.J. (2005). Professional associations. Proffessional Nursing: Concepts&Challenges. 4th Ed. Elsevior Saunders. USA.
  • Merih, D.Y., Aslan, H. (2012). Hemşire ve ebelerin mesleki biliç -örgütlenmeye yönelik görüşlerinin ve iş doyumlarının belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(3): 40-46.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Afitap Özdelikara

Nuran Mumcu Boğa Bu kişi benim

Seval Ağaçdiken Alkan

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2016
Kabul Tarihi 30 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdelikara, A., Mumcu Boğa, N., & Ağaçdiken Alkan, S. (2016). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE MESLEKİ ÖRGÜTLENME TUTUMUNUN BELİRLENMESİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2(3), 58-70.
AMA Özdelikara A, Mumcu Boğa N, Ağaçdiken Alkan S. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE MESLEKİ ÖRGÜTLENME TUTUMUNUN BELİRLENMESİ. USAYSAD. Aralık 2016;2(3):58-70.
Chicago Özdelikara, Afitap, Nuran Mumcu Boğa, ve Seval Ağaçdiken Alkan. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE MESLEKİ ÖRGÜTLENME TUTUMUNUN BELİRLENMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi 2, sy. 3 (Aralık 2016): 58-70.
EndNote Özdelikara A, Mumcu Boğa N, Ağaçdiken Alkan S (01 Aralık 2016) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE MESLEKİ ÖRGÜTLENME TUTUMUNUN BELİRLENMESİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 2 3 58–70.
IEEE A. Özdelikara, N. Mumcu Boğa, ve S. Ağaçdiken Alkan, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE MESLEKİ ÖRGÜTLENME TUTUMUNUN BELİRLENMESİ”, USAYSAD, c. 2, sy. 3, ss. 58–70, 2016.
ISNAD Özdelikara, Afitap vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE MESLEKİ ÖRGÜTLENME TUTUMUNUN BELİRLENMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 2/3 (Aralık 2016), 58-70.
JAMA Özdelikara A, Mumcu Boğa N, Ağaçdiken Alkan S. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE MESLEKİ ÖRGÜTLENME TUTUMUNUN BELİRLENMESİ. USAYSAD. 2016;2:58–70.
MLA Özdelikara, Afitap vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE MESLEKİ ÖRGÜTLENME TUTUMUNUN BELİRLENMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, c. 2, sy. 3, 2016, ss. 58-70.
Vancouver Özdelikara A, Mumcu Boğa N, Ağaçdiken Alkan S. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE MESLEKİ ÖRGÜTLENME TUTUMUNUN BELİRLENMESİ. USAYSAD. 2016;2(3):58-70.