Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİNE BİR BAKIŞ: GEÇMİŞİ, BUGÜNÜ VE GELECEĞİ

Yıl 2022, Sayı: 3, 559 - 568, 30.07.2022
https://doi.org/10.51551/verimlilik.1003541

Öz

Amaç: Bu yazıda mevcut verilere dayalı olarak Endüstri Mühendisliği (EM)’nin Türkiye’deki tarihsel gelişimi, bugünkü durumu ve geleceğiyle ilgili bir değerlendirme yapmak, gelecekte yapılacak farklı değerlendirme çalışmaları için bir temel oluşturmak amaçlanmıştır.

Yöntem: Literatür taraması yapılmış, mevcut istatistiklerin değerlendirilerek yazarların alanla ilgili deneyim ve bilgi birikimine dayalı öneriler geliştirilmiştir.

Bulgular: Bu yazıda "EM'nin Türkiye’de en çok tercih edilen ve geniş bir yelpazede uygulama alanı bulan meslekler" arasında olduğu istatistiklere dayalı olarak ortaya konmuştur. Günümüzde yaşanan hızlı değişime uygun olarak EM'nin bu konumunun sürdürülebilirliğinin nasıl sağlanacağı incelenmiştir. İyileştirmeye açık alanlara, örneğin; Üniversite-Sanayi işbirliği, EM'nin dijitalleşme alanında yerini alması, Z-kuşağı'nın dikkate alınarak eğitim ve öğretim programlarının yenilenmesi, hizmet sektörüne doğru kayan eğilimin imalat sektörüne döndürülmesi gibi konulara dikkat çekilmiştir. Bunlara ek olarak küresel problemlerin örneğin açlık, sağlık, eğitim, girişimcilik-yenilikçilik (inovasyon), sürdürülebilirlik, barış ve demokrasi, ekonomik kalkınma vb. ayırdında olan Endüstri mühendislerinin nasıl yetiştirilebileceği tartışılmıştır.

Özgünlük: Türkiye’de EM’nin tarihsel gelişimi başlangıçtan günümüze dek bu boyutta ilk kez ele alınmış ve bu değerlendirme çalışması hazırlsanmıştır.

Teşekkür

Bu yazının hazırlanması, verilerin toplanması ve değerlendirmesi sürecinde önemli katkılarından dolayı Abdullah Gül Üniversitesi Öğretim Görevlisi Volkan Özden’e teşekkür ederiz. Ayrıca, Prof. Dr. Sinan Kayalıgil’e bu yazının ilk taslağına vermiş olduğu değerli geribildirimler için teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Clark, P. (2020). “The New In-Demand Jobs: Delivery Drivers and Tax Specialists”, Financial Times, https://www.ft.com/content/6bd2feb3-39af-4f6e-9875-c9be0bdd0474, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi (2021). “ÜniVeri Yöntem”, https://www.cbiko.gov.tr/cms-uploads/2020/08/yontemPdf2020.pdf, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi (2021). “ÜniVeri”, https://www.cbiko.gov.tr/projeler/uni-veri?process=sectionProfile&sectionProfile=221&variables=3, (Erişim tarihi: 29.08.2021).
  • Doğrusöz, H. (1976). “Türkiye’de Yöneylem Araştırması”, Yöneylem Araştırması Bildiriler’75, Gebze.
  • Doğrusöz, H. (2009). “Yöneylem Araştırması Serüvenim”, Yöneylem Araştırması Derneği, Ankara.
  • Ercan, N.Y. ve Ercan, H. (2020). “Brief Milestones In Turkey’s Planned Development Era: 1960-2010”, Yayınlanmamış Rapor, Orta Doğu Teknik Üniversitesi İktisat Bölümü.
  • Ercan, S., Can Metin, B. ve Düzdar, İ. (2005). “Endüstri Mühendisliğine Güncel Bir Bakış”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4 (7 Bahar-1), 1-18.
  • International Labour Office (2021). “ICLS/20/2018/Room document 15”, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---stat/documents/publication/wcms_644595.pdf, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Kara, İ. (2012). “Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği (YA/EM) Ulusal Kongreleri: Gözlemler, Öneriler”, Endüstri Mühendisliği Dergisi, Nisan-Mayıs-Haziran Sayısı, 42-50.
  • MÜDEK Akreditasyon Kurulu (2021). “MÜDEK Tarafından Akreditasyon Verilen Lisans Programları”, http://www.mudek.org.tr/tr/akredit/akredite2007.shtm, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • National Center for Educational Statistics (2021). “What is a Good Student-to-Faculty Ratio for U.S. Colleges?”, https://www.bestvalueschools.com/faq/what-is-a-good-student-to-faculty-ratio-for-u-s-colleges/ (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Soysal, A. (1983). “Yöneylem Araştırması Alanında Türkiye’deki Durum, Gelişme Yön ve Olanakları”, Yöneylem Araştırması Dergisi, 2(2), 56-67.
  • The Bureau of Labor Statistics (2021). “Employment Projections”, https://www.bls.gov/emp/, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Turner, C.W., Mize, J.H., Case, K.E. ve Nazemetz, J.W. (1978). “Introduction to Industrial and Systems Engineering”, Third Edition, Prentice Hall, Englewood Cliffs, N.J.
  • Yükseköğretim Kurulu (2021). “Geleceğin Meslekleri Çalışmaları”, https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2019/gelecegin_meslekleri_calismalari.pdf (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Yükseköğretim Kurulu (2021). “Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi”, https://istatistik.yok.gov.tr, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Yükseköğretim Kurulu (2021). “Yükseköğretim Program Atlası”, https://yokatlas.yok.gov.tr, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).

AN OVERVIEW OF INDUSTRIAL ENGINEERING IN TURKEY: PAST, PRESENT AND FUTURE

Yıl 2022, Sayı: 3, 559 - 568, 30.07.2022
https://doi.org/10.51551/verimlilik.1003541

Öz

Purpose: This article aims to both evaluate the current and projected future situation of Industrial Engineering (IE) in Turkey, utilizing the available data, and also form a basis for future studies in related fields.

Methodology: Suggestions have been developed based on the literature review, and evaluation of available statistics as well as the experience and knowledge of the authors.

Findings: This article reveals that "IE is among the professions that are most preferred and have a wide range of application in Turkey". In order to ensure the sustainability of this position of IE, we identify the areas for improvement as; university-industry cooperation, further digitalization, regeneration of the cirriculum(s) of IE programs according to the needs of the Z-generation, and reinstating the importance of IE’s role by returning the trend from service sector to the manufacturing sector. Furthermore, suggestions are listed for Industrial Engineers to be educated as individuals with high awareness of global problems (hunger, healthcare, education, entrepreneurship-innovation, sustainability, peace and democracy, economic development, etc.).

Originality: This is the first study in Turkey, that explores IE in detail with its historical and current development and progress.

Kaynakça

  • Clark, P. (2020). “The New In-Demand Jobs: Delivery Drivers and Tax Specialists”, Financial Times, https://www.ft.com/content/6bd2feb3-39af-4f6e-9875-c9be0bdd0474, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi (2021). “ÜniVeri Yöntem”, https://www.cbiko.gov.tr/cms-uploads/2020/08/yontemPdf2020.pdf, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi (2021). “ÜniVeri”, https://www.cbiko.gov.tr/projeler/uni-veri?process=sectionProfile&sectionProfile=221&variables=3, (Erişim tarihi: 29.08.2021).
  • Doğrusöz, H. (1976). “Türkiye’de Yöneylem Araştırması”, Yöneylem Araştırması Bildiriler’75, Gebze.
  • Doğrusöz, H. (2009). “Yöneylem Araştırması Serüvenim”, Yöneylem Araştırması Derneği, Ankara.
  • Ercan, N.Y. ve Ercan, H. (2020). “Brief Milestones In Turkey’s Planned Development Era: 1960-2010”, Yayınlanmamış Rapor, Orta Doğu Teknik Üniversitesi İktisat Bölümü.
  • Ercan, S., Can Metin, B. ve Düzdar, İ. (2005). “Endüstri Mühendisliğine Güncel Bir Bakış”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4 (7 Bahar-1), 1-18.
  • International Labour Office (2021). “ICLS/20/2018/Room document 15”, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---stat/documents/publication/wcms_644595.pdf, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Kara, İ. (2012). “Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği (YA/EM) Ulusal Kongreleri: Gözlemler, Öneriler”, Endüstri Mühendisliği Dergisi, Nisan-Mayıs-Haziran Sayısı, 42-50.
  • MÜDEK Akreditasyon Kurulu (2021). “MÜDEK Tarafından Akreditasyon Verilen Lisans Programları”, http://www.mudek.org.tr/tr/akredit/akredite2007.shtm, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • National Center for Educational Statistics (2021). “What is a Good Student-to-Faculty Ratio for U.S. Colleges?”, https://www.bestvalueschools.com/faq/what-is-a-good-student-to-faculty-ratio-for-u-s-colleges/ (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Soysal, A. (1983). “Yöneylem Araştırması Alanında Türkiye’deki Durum, Gelişme Yön ve Olanakları”, Yöneylem Araştırması Dergisi, 2(2), 56-67.
  • The Bureau of Labor Statistics (2021). “Employment Projections”, https://www.bls.gov/emp/, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Turner, C.W., Mize, J.H., Case, K.E. ve Nazemetz, J.W. (1978). “Introduction to Industrial and Systems Engineering”, Third Edition, Prentice Hall, Englewood Cliffs, N.J.
  • Yükseköğretim Kurulu (2021). “Geleceğin Meslekleri Çalışmaları”, https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2019/gelecegin_meslekleri_calismalari.pdf (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Yükseköğretim Kurulu (2021). “Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi”, https://istatistik.yok.gov.tr, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
  • Yükseköğretim Kurulu (2021). “Yükseköğretim Program Atlası”, https://yokatlas.yok.gov.tr, (Erişim Tarihi: 29.08.2021).
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İhsan Sabuncuoğlu

Berna Dengiz

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sabuncuoğlu, İ., & Dengiz, B. (2022). TÜRKİYE’DE ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİNE BİR BAKIŞ: GEÇMİŞİ, BUGÜNÜ VE GELECEĞİ. Verimlilik Dergisi(3), 559-568. https://doi.org/10.51551/verimlilik.1003541

                                                                                                          23139       23140           29293

22408  Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.