Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İntörn veteriner hekimlerin kariyer planları ve akademik kariyere yaklaşımları üzerine nitel bir çalışma

Yıl 2023, Cilt: 94 Sayı: 2, 127 - 136, 15.06.2023
https://doi.org/10.33188/vetheder.1191942

Öz

Nitel nitelikli bu araştırma, veteriner fakültesi son sınıf öğrencilerinin mezuniyet sonrası kariyer planlarını ve akademik yaşama yaklaşımlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirildi. Çalışmanın verileri, Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Veteriner Hekimliği Tarihi ve Deontoloji Anabilim Dalı’nda 2020-2021 Eğitim-Öğretim Yılı Güz Yarıyılında Türkçe ve İngilizce intörn programlarında öğrenim gören 90 intörn veteriner hekimin ödev dosyalarından toplandı. Araştırmada kariyer planı teması altında “özel sektör”, “kamu sektörü”, “akademik kariyer” ve “diğer” olmak üzere dört kategori oluşturuldu, bu kategoriler kendi aralarında kodlara ayrıldı. Elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirildi. Araştırma sonucunda 39 intörnün ilk sırada pet hekimliği alanında çalışmak istediği, 13 intörnün ise ilk sırada akademik kariyer yapmak istediği belirlendi. 26 intörnün akademik kariyer yapmaya yönelik olumlu tutum sergilediği görüldü. Akademik kariyer düşünmeyip lisansüstü öğrenim görmek isteyenlerin en çok klinik bilimleri tercih ettikleri saptandı. Akademik kariyer yapmayı düşünmeyen 62 katılımcı birincil neden olarak akademisyenliğin zor ve yorucu bir meslek olduğunu belirtti. Çalışma, intern veteriner hekimlerin kariyer planlarının belirlenmesinde birçok parametrenin rol oynadığını ve bazı dezavantajlar nedeniyle akademik kariyeri tercih etmediklerini gösterdi.

Kaynakça

  • 1.Vergiliel TM, Kariyer planlamasında yeni yaklaşımlar. U. Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Derg 2003;4(1):169–176.
  • 2. Hall DT, Career development in organizations. Jossey-Bass. 1st ed. San Francisco. 1986. P.366
  • 3. Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Kariyer ve Girişimcilik Uygulama ve Araştırma Merkezi KAGİM [Online]. [cited 2022 Sep 25]; Available from: URL: https://kagim.afsu.edu.tr/kariyer-planlamasi/
  • 4. Aydın EB, Örgütlerde kariyer yönetimi, kariyer planlaması, kariyer geliştirmesi ve bir kariyer geliştirme programı olarak koçluk uygulamaları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. 2007.
  • 5. Dündar G, Kariyer Geliştirme. In: Öz S, editor. İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları; 2013. p. 268-298.
  • 6.Karadaş A, Duran S, Kaynak S. Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2017;8(1):1–8.
  • 7. Antoniu E. Career planning process and its role in human resource development. Annals of the University of Petroşani Economics 2010;10(2):13–22.
  • 8. Büyükyılmaz O, Ercan S, Gökerik M. Öğrencilerin kariyer planlama tutumlarının demografik faktörler açısından değerlendirilmesi: Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2016;5(7):2065–2076.
  • 9. Zink BJ, Hammoud MM, Middleton E, Moroney D, Schigelone A. A comprehensive medical student career development program improves medical student satisfaction with career planning. Teach Learn Med 2007;19(1):55–60.
  • 10. Layton RL, Solberg VCH, Jahangir AE, Hall JD, Ponder CA, Micoli KJ, Vanderford NL. Career planning courses increase career readiness of graduate and postdoctoral trainees. F1000Research 2020;13(9):1230.
  • 11. Dicks MR. A short history of veterinary workforce analysis. J Am Vet Med Assoc 2013; 242:1051–1060.
  • 12. Radostits OM, Are too few veterinary graduates choosing food animal practice? What is the problem? In: Food animal veterinarians: an endangered species. Kansas State University Manhattan. 2002.
  • 13. Jelinski MD, Campbell JR, Lissemore K, Miller LM. Demographics and career path choices of graduates from three Canadian veterinary colleges. Can Vet J 2008;49(10):995–1001.
  • 14.Brown JP, Silverman JD. The current and future market for veterinarians and veterinary medical services in the United States. J Am Vet Med Assoc 1999;215(2):161–83.
  • 15. Demir P, Koç Uğurlu A, Arslan ES. Kafkas ve Adnan Menderes Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencilerinin veteriner hekimlik mesleğine ve istihdam alanlarına yönelik görüşleri. İst Üniv Vet Fak Derg 2016; 42(1): 11-9.
  • 16. Küçükaslan Ö, Bulut İ. Dicle Üniversitesi Veteriner Fakültesinin öğrenci profili üzerine bir araştırma. Dicle Üniv Vet Fak Derg 2019; 12(1): 1-7.
  • 17. Başağaç Gül RT, Özkul T, Akçay A, Melikoğlu B. Türkiye’de veteriner hekimliği alanında lisansüstü eğitim. Ankara Üniv Vet Fak Derg 2010; 57: 19-24.
  • 18.Sinmez ÇÇ, Aykun Aİ. Erciyes Üniversitesi Veteriner Fakültesi’nin son on yıllık (2011-2020) gelişim süreci üzerine bir değerlendirme. Erciyes Univ Vet Fak Derg 2021; 18(3): 196-212.
  • 19.Yaşar A, Aslım G, Tekin ME, Çevrimli MB, Mat B, Tekindal MA. Evaluation in terms of various parameters the Selçuk University Faculty of Veterinary Medicine graduates opinions. Eurasian J Vet Sci 2019; 35(3): 114-21.
  • 20.Yiğit A, Aydın E, Cihan M. Evaluation of graduates of the Kafkas University Faculty of Veterinary Medicine in terms of several parameters. Eurasian J Vet Sci 2014; 30(4):166–173.
  • 21. Özen A, Doğan Ö, Başağaç Gül RT, Özkul T, Yüksel E. Türkiye’de veteriner hekimliği üzerine araştırmalar: III. iş fırsatları ve sektörel yönelimlere ilişkin görüş ve beklentiler. Kafkas Univ Vet Fak Derg 2012;18(6):907–911.
  • 22. Özer M.A. Kamu Yönetiminin Etkinliğinin Önündeki En Büyük Engel: Bürokrasi ve Yozlaşma.Verimlilik Dergisi 2005;(2): 24-66.
  • 23.Tito F. VET 2020 Current Aspect of Veterinary Profession and Education in Europe. SOCRATES Thematic Network Project 10042-CP-1-(99)2000- 1-PT-ERASMUS-ETN, “VET 2020 Development of European Educational Strategies: Design of Veterinarian Profiles Identified by Market Needs for the Year 2020”, 2002.
  • 24. Anonim, IV. Türk Veteriner Hekimliği Kurultayı Komisyon Raporları; 2018. Antalya, Turkey.
  • 25. Başağaç Gül RT, Öztürk R, Koluman A. Hayvan-insan sözleşmesi üzerine. II. Ulusal Tıbbi Etik Kongresi; 2001 Ekim 18-20; Kapadokya, Turkey.
  • 26. Kızıltepe A. Türkiye’de klinik veteriner hekimliği uygulamalarında karşılaşılan deontolojik-etik sorunlar üzerine bir araştırma. Danışman: Yrd. Doç. Dr. R.Tamay Başağaç Gül. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ankara, 2010.
  • 27. Yıldız S. Türkiye’de Kadın Akademisyen Olmak Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2018; 8(1): 29-40.
  • 28. Türkkahraman M, Şahin K. Kadın ve Kariyer.Alanya İşletme Fakültesi Dergisi 2010; 2(1): 75-88.
  • 29.Şentürk, B. Çokuz ama yokuz: Türkiye’deki akademisyen kadınlar üzerine bir analiz. ViraVerita E-Dergi.2015. 2.p.1-22.
  • 30. Karakuş, H. Delik Boru: Türkiye’deki akademisyen kadınlar üzerine bir analiz. The Journal of Academic Social Science Studies 2016; (53): 533-536.
  • 31. Ünal. D. Main Problems of Higher Education and Quests for Reform in Turkey. Anatolian Journal of Education 2022; 7(2).173-192
  • 32. Bağcı C. Türk Üniversitelerinin Temel Sorunlari, Özerklik Özlemi ve Misyon Arayişlari Üzerine Bir Değerlendirme. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2016; 26.(1). 171-189.
  • 33. Öğretim Elemanları Derneği (ÖGEDER): Akademisyenlik Tanımı Anketi Sonuçları [Online]. [cited 3 Mai 2022]. Available from: URL:http://www.ogeder.org/akademisyenlik-tanim-anketi-sonuclari/
  • 34. Şenol V., Avsar E., Akca R., Argün M., Avsarogullari L., Kelestimur F. Assessment of mobbing behaviors exposed by the academic personnel working in a University, in Turkey. African Journal of Psychiatry 2015;18(1).
  • 35. Currie L. The neo-liberal paradigm and higher education: A cri- tique. In: Odin JK, Manicas PT, editors. Globalization and higher education. Honolulu: University of Hawaii Press; 2004. p. 42–62.
  • 36. Derin G, Öztürk E. Akademik İstismar Türü Olarak Mobbing: Bir Gözden Geçirme. VI. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi; 2020 30 Ekim -1 Kasım; İstanbul, Turkey.
  • 37. Erdem T. Mobing ve mobingle mücadele yöntemleri. Türk Kütüphaneciliği 2014;28(4):622–628.
  • 38. Kızıltepe A. Türkiye’de klinik veteriner hekimliği uygulamalarında karşılaşılan deontolojik-etik sorunlar üzerine bir araştırma. Ankara Üniv Vet Fak Derg 2011; 58:239-245.
  • 39. Ezanno P, Picault S, Beaunée G, Bailly X, Muñoz F, Duboz R, Monod H, Guégan JF. Research perspectives on animal health in the era of artificial intelligence. Veterinary Research 2021; 52:40.

A qualitative study on the career plans of intern veterinarians and their approaches to academic career-making

Yıl 2023, Cilt: 94 Sayı: 2, 127 - 136, 15.06.2023
https://doi.org/10.33188/vetheder.1191942

Öz

This qualitative study was conducted to determine career plans of intern veterinarians and their approaches to academic career-making. The data of the study were collected from the homework assignment files of 90 intern veterinarians participating in Turkish and English intern rotation programmes of the Department of Veterinary History and Deontology, Veterinary Faculty, Ankara University in the Fall Semester of the 2020-2021 Academic Year. In the research, under the theme of career plan, four categories were created as “private sector”, “public sector”, “academic career” and “other”, and these categories were divided into codes among themselves. The data were evaluated by the content analysis method. As a result of the research, it was determined that 39 interns wanted to work in the field of pet medicine in the first place, while 13 interns wanted to pursue academic careers in the first place. 26 interns had a positive attitude toward pursuing an academic career. For those who did not think about an academic career but wanted to get a graduate degree, the most preferred field was clinical sciences. 62 participants, who did not consider pursuing an academic career, stated that being an academic is a difficult and tiring profession as the primary reason. The study showed that many parameters play a role in determining the career plans of intern veterinarians and academic career is not preferred by them due to some disadvantages.

Kaynakça

  • 1.Vergiliel TM, Kariyer planlamasında yeni yaklaşımlar. U. Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Derg 2003;4(1):169–176.
  • 2. Hall DT, Career development in organizations. Jossey-Bass. 1st ed. San Francisco. 1986. P.366
  • 3. Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Kariyer ve Girişimcilik Uygulama ve Araştırma Merkezi KAGİM [Online]. [cited 2022 Sep 25]; Available from: URL: https://kagim.afsu.edu.tr/kariyer-planlamasi/
  • 4. Aydın EB, Örgütlerde kariyer yönetimi, kariyer planlaması, kariyer geliştirmesi ve bir kariyer geliştirme programı olarak koçluk uygulamaları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. 2007.
  • 5. Dündar G, Kariyer Geliştirme. In: Öz S, editor. İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları; 2013. p. 268-298.
  • 6.Karadaş A, Duran S, Kaynak S. Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2017;8(1):1–8.
  • 7. Antoniu E. Career planning process and its role in human resource development. Annals of the University of Petroşani Economics 2010;10(2):13–22.
  • 8. Büyükyılmaz O, Ercan S, Gökerik M. Öğrencilerin kariyer planlama tutumlarının demografik faktörler açısından değerlendirilmesi: Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2016;5(7):2065–2076.
  • 9. Zink BJ, Hammoud MM, Middleton E, Moroney D, Schigelone A. A comprehensive medical student career development program improves medical student satisfaction with career planning. Teach Learn Med 2007;19(1):55–60.
  • 10. Layton RL, Solberg VCH, Jahangir AE, Hall JD, Ponder CA, Micoli KJ, Vanderford NL. Career planning courses increase career readiness of graduate and postdoctoral trainees. F1000Research 2020;13(9):1230.
  • 11. Dicks MR. A short history of veterinary workforce analysis. J Am Vet Med Assoc 2013; 242:1051–1060.
  • 12. Radostits OM, Are too few veterinary graduates choosing food animal practice? What is the problem? In: Food animal veterinarians: an endangered species. Kansas State University Manhattan. 2002.
  • 13. Jelinski MD, Campbell JR, Lissemore K, Miller LM. Demographics and career path choices of graduates from three Canadian veterinary colleges. Can Vet J 2008;49(10):995–1001.
  • 14.Brown JP, Silverman JD. The current and future market for veterinarians and veterinary medical services in the United States. J Am Vet Med Assoc 1999;215(2):161–83.
  • 15. Demir P, Koç Uğurlu A, Arslan ES. Kafkas ve Adnan Menderes Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencilerinin veteriner hekimlik mesleğine ve istihdam alanlarına yönelik görüşleri. İst Üniv Vet Fak Derg 2016; 42(1): 11-9.
  • 16. Küçükaslan Ö, Bulut İ. Dicle Üniversitesi Veteriner Fakültesinin öğrenci profili üzerine bir araştırma. Dicle Üniv Vet Fak Derg 2019; 12(1): 1-7.
  • 17. Başağaç Gül RT, Özkul T, Akçay A, Melikoğlu B. Türkiye’de veteriner hekimliği alanında lisansüstü eğitim. Ankara Üniv Vet Fak Derg 2010; 57: 19-24.
  • 18.Sinmez ÇÇ, Aykun Aİ. Erciyes Üniversitesi Veteriner Fakültesi’nin son on yıllık (2011-2020) gelişim süreci üzerine bir değerlendirme. Erciyes Univ Vet Fak Derg 2021; 18(3): 196-212.
  • 19.Yaşar A, Aslım G, Tekin ME, Çevrimli MB, Mat B, Tekindal MA. Evaluation in terms of various parameters the Selçuk University Faculty of Veterinary Medicine graduates opinions. Eurasian J Vet Sci 2019; 35(3): 114-21.
  • 20.Yiğit A, Aydın E, Cihan M. Evaluation of graduates of the Kafkas University Faculty of Veterinary Medicine in terms of several parameters. Eurasian J Vet Sci 2014; 30(4):166–173.
  • 21. Özen A, Doğan Ö, Başağaç Gül RT, Özkul T, Yüksel E. Türkiye’de veteriner hekimliği üzerine araştırmalar: III. iş fırsatları ve sektörel yönelimlere ilişkin görüş ve beklentiler. Kafkas Univ Vet Fak Derg 2012;18(6):907–911.
  • 22. Özer M.A. Kamu Yönetiminin Etkinliğinin Önündeki En Büyük Engel: Bürokrasi ve Yozlaşma.Verimlilik Dergisi 2005;(2): 24-66.
  • 23.Tito F. VET 2020 Current Aspect of Veterinary Profession and Education in Europe. SOCRATES Thematic Network Project 10042-CP-1-(99)2000- 1-PT-ERASMUS-ETN, “VET 2020 Development of European Educational Strategies: Design of Veterinarian Profiles Identified by Market Needs for the Year 2020”, 2002.
  • 24. Anonim, IV. Türk Veteriner Hekimliği Kurultayı Komisyon Raporları; 2018. Antalya, Turkey.
  • 25. Başağaç Gül RT, Öztürk R, Koluman A. Hayvan-insan sözleşmesi üzerine. II. Ulusal Tıbbi Etik Kongresi; 2001 Ekim 18-20; Kapadokya, Turkey.
  • 26. Kızıltepe A. Türkiye’de klinik veteriner hekimliği uygulamalarında karşılaşılan deontolojik-etik sorunlar üzerine bir araştırma. Danışman: Yrd. Doç. Dr. R.Tamay Başağaç Gül. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ankara, 2010.
  • 27. Yıldız S. Türkiye’de Kadın Akademisyen Olmak Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2018; 8(1): 29-40.
  • 28. Türkkahraman M, Şahin K. Kadın ve Kariyer.Alanya İşletme Fakültesi Dergisi 2010; 2(1): 75-88.
  • 29.Şentürk, B. Çokuz ama yokuz: Türkiye’deki akademisyen kadınlar üzerine bir analiz. ViraVerita E-Dergi.2015. 2.p.1-22.
  • 30. Karakuş, H. Delik Boru: Türkiye’deki akademisyen kadınlar üzerine bir analiz. The Journal of Academic Social Science Studies 2016; (53): 533-536.
  • 31. Ünal. D. Main Problems of Higher Education and Quests for Reform in Turkey. Anatolian Journal of Education 2022; 7(2).173-192
  • 32. Bağcı C. Türk Üniversitelerinin Temel Sorunlari, Özerklik Özlemi ve Misyon Arayişlari Üzerine Bir Değerlendirme. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2016; 26.(1). 171-189.
  • 33. Öğretim Elemanları Derneği (ÖGEDER): Akademisyenlik Tanımı Anketi Sonuçları [Online]. [cited 3 Mai 2022]. Available from: URL:http://www.ogeder.org/akademisyenlik-tanim-anketi-sonuclari/
  • 34. Şenol V., Avsar E., Akca R., Argün M., Avsarogullari L., Kelestimur F. Assessment of mobbing behaviors exposed by the academic personnel working in a University, in Turkey. African Journal of Psychiatry 2015;18(1).
  • 35. Currie L. The neo-liberal paradigm and higher education: A cri- tique. In: Odin JK, Manicas PT, editors. Globalization and higher education. Honolulu: University of Hawaii Press; 2004. p. 42–62.
  • 36. Derin G, Öztürk E. Akademik İstismar Türü Olarak Mobbing: Bir Gözden Geçirme. VI. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi; 2020 30 Ekim -1 Kasım; İstanbul, Turkey.
  • 37. Erdem T. Mobing ve mobingle mücadele yöntemleri. Türk Kütüphaneciliği 2014;28(4):622–628.
  • 38. Kızıltepe A. Türkiye’de klinik veteriner hekimliği uygulamalarında karşılaşılan deontolojik-etik sorunlar üzerine bir araştırma. Ankara Üniv Vet Fak Derg 2011; 58:239-245.
  • 39. Ezanno P, Picault S, Beaunée G, Bailly X, Muñoz F, Duboz R, Monod H, Guégan JF. Research perspectives on animal health in the era of artificial intelligence. Veterinary Research 2021; 52:40.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Veteriner Cerrahi, Veteriner Hekimlik Tarihi ve Etik
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Nigar Yerlikaya 0000-0002-7106-1367

Aytaç Ünsal 0000-0002-4958-2350

Berfin Melikoğlu Gölcü 0000-0003-0089-9186

Tamay Başağaç Gül 0000-0003-0089-9186

Erken Görünüm Tarihi 14 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2022
Kabul Tarihi 25 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 94 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Yerlikaya N, Ünsal A, Melikoğlu Gölcü B, Başağaç Gül T. A qualitative study on the career plans of intern veterinarians and their approaches to academic career-making. Vet Hekim Der Derg. 2023;94(2):127-36.

Veteriner Hekimler Derneği Dergisi açık erişimli bir dergi olup, derginin yayın modeli Budapeşte Erişim Girişimi (BOAI) bildirisine dayanmaktadır. Yayınlanan tüm içerik, çevrimiçi ve ücretsiz olarak sunulan Creative Commons CC BY-NC 4.0 lisansı altında lisanslanmıştır. Yazarlar, Veteriner Hekimler Derneği Dergisi'nde yayınlanan eserlerinin telif haklarını saklı tutarlar.


Veteriner Hekimler Derneği / Turkish Veterinary Medical Society