Editöre Mektup
BibTex RIS Kaynak Göster

Economic analysis of production and marketing of Turkish pastrami according to carcass cuts

Yıl 2015, , 133 - 137, 01.06.2015
https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000002670

Öz

The aim of this study is to compare the incomes obtained from direct marketing or as pastrami of valuable carcass cuts (tenderloin, rib-eye, sirloin and rump) used in the production of Turkish traditional pastrami with wholesale prices. Materials of the study are total of 80 meat cuts including 20 pieces each cuts used for production of pastrami. Incomes obtained from direct marketing of meat cuts calculated by multiplying the weight of each cut and wholesale price. Drying shrinkage, trimming, edible herbal coating, labor, energy costs and preparation and marketing duration was also considered in the calculation of the incomes obtained from marketing of same meat cuts as pastrami. In addition, incomes obtained from marketing of pastrami were calculated by using Net Present Value (NPV) method because of the length of the pastrami marketing. Effect of meat cuts on the income difference between direct or as pastrami was examined with analysis of covariance and weight of raw meat was taken as covariate. According to results, consequence of the change of 1 kg weight in raw meat (covariate) caused 4.6 TL ($ 2.1) increase in income. Besides, the effect on difference in income of meat types used were significant, after correcting the effects of covariates (p<0.01). Instead of direct marketing, net income increase from the marketing of pastrami has been calculated as 5.3 TL/kg ($ 2.5) in tenderloin; 5.4 TL/kg ($ 2.4) in rib-eye, 7.6 TL/kg ($ 3.4) in sirloin and 5.9 TL/kg ($ 2.7) in rump. Consequently, it was determined that approximately 40% higher income was provided from marketing of valuable meat cuts as a pastrami, instead of direct marketing of raw cuts. In addition, considering the sales revenue, preference of rib-eye in the production of pastrami was concluded to be more rational

Kaynakça

  • Aksu MI, Kaya M (2009): Some microbiological, chemical and physical characteristics of pastırma marketed in Erzurum.
  • Turk J Vet Anim Sci, 25, 319-326. Aksu MI, Kaya M, Oz F (2008): Effect of Lactobacillus sakei and Staphylococcus xylosus on the inhibition of
  • Escherichia coli O157:H7 in pastırma, a dry cured meat product. J Food Safety, 28, 47-58. Aktaş N, Aksu MI, Kaya M (2005): Changes in myofibril- lar proteins during processing of pastirma (Turkish dry meat product) produced with commercial starter cultures. Food Chem, 90, 649-654.
  • Arslan A (2013): Et Muayenesi ve Et Ürünleri Teknolojisi.
  • Baskı, Medipress Matbaacılık, Malatya. Ss: 701-706. Cevger Y, Sarıözkan S, Aral Y (2007). The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income. Ankara Üniv Vet Fak Derg, 54, 211-214
  • Cevger Y, Sarıözkan S, Güler H (2004). The effect of the sale of whole or cut up chicken meat on enterprise income according to season. Turk J Vet Anim Sci, 28, 399-402.
  • Çakıcı N (2012): Sırt, Bohça, Şekerpare ve Kuşgömü
  • Pastırma Çeşitlerinin Kalite Özellikleri. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniv. Fen Bil. Enst., Erzurum. Ertuğrul E (2000): Et ve Et Ürünleri. TKB Matbaası,
  • Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Sektörel Araştırmalar, Ankara. 4.48; 9.15 Et Tipi Kontrfile (Referans) Bonfile 9,39 003 15.42; -3.38 Antrikot 8,40 002 13.63; -3.18 But 8,26 012 14.68; -1.84 Et Parçasının Ağırlığı (Covariate) β: Bağımsız değişkenlerin eğim katsayısı β: The slope of the independent variables 65 001 90; 7.41

Pastırma üretim ve satışının kullanılan karkas parçasına göre ekonomik analizi

Yıl 2015, , 133 - 137, 01.06.2015
https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000002670

Öz

Bu çalışmanın amacı, pastırma üretiminde kullanılan karkas parçalarının (bonfile, kontrfile, antrikot ve but) toptan fiyatlarla direk satışı veya pastırma olarak satışından elde edilen gelirin karşılaştırılmasıdır. Çalışmanın materyalini, pastırma üretimi amacıyla ayrılan bonfile, kontrfile, antrikot ve but parçalarının her birinden 20 adet olmak üzere toplam 80 parça et oluşturmuştur. Kullanılan et çeşitlerinin direk satışından elde edilen gelir, parça ağırlıklarının toptan fiyatlarla çarpılmasıyla hesaplanmıştır. Aynı parçaların pastırma olarak satışa sunulması halinde elde edilen gelirin hesaplanmasında ise kurutma firesi, trimming, çemenleme, işçilik, enerji maliyetleri ile yapım ve pazarlama süresi de dikkate alınmıştır. Ayrıca, pastırma satışından elde edilen net gelir, pazarlama süresinin uzunluğu nedeniyle Net Bugünkü Değer (NBD) yöntemi kullanılarak hesaplanmıştır. Et parçalarının direk satışı yerine pastırma olarak satışıyla oluşan gelir farkı üzerine kullanılan et tipinin etkisi, kovaryans analizi (ANCOVA) ile incelenmiş ve etlerin yaş ağırlığı, ortak değişken (covariate) olarak alınmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, etin yaş ağırlığındaki (covariate) 1 kg’lık değişimin, gelir farkını 4.6 TL ($ 2.1) artırdığı saptanmıştır. Ayrıca; ortak değişkenin etkisi düzeltildikten sonra, gelir farkı üzerine pastırma yapımında kullanılan et tipinin etkisi önemli bulunmuştur (p<0.01). Direk satış yerine, pastırma olarak satıştan elde edilen net gelirin; bonfilede 5.3 TL/kg ($ 2.5); kontrfilede 7.6 TL/kg ($ 3.4 ); antrikotta 5.4 TL/kg ($ 2.4) ve butta 5.9 TL/kg ($ 2.7) daha fazla olduğu hesaplanmıştır. Sonuç olarak, karkastan elde edilen değerli etlerin direk satışı yerine, pastırma olarak pazarlanmasında yaklaşık % 40’lık bir gelir artışı sağlandığı belirlenmiştir. Diğer taraftan, satış geliri bakımdan pastırma üretiminde değerli et preparatları arasında kontrfilenin tercih edilmesinin daha rasyonel olduğu sonucuna varılmıştır

Kaynakça

  • Aksu MI, Kaya M (2009): Some microbiological, chemical and physical characteristics of pastırma marketed in Erzurum.
  • Turk J Vet Anim Sci, 25, 319-326. Aksu MI, Kaya M, Oz F (2008): Effect of Lactobacillus sakei and Staphylococcus xylosus on the inhibition of
  • Escherichia coli O157:H7 in pastırma, a dry cured meat product. J Food Safety, 28, 47-58. Aktaş N, Aksu MI, Kaya M (2005): Changes in myofibril- lar proteins during processing of pastirma (Turkish dry meat product) produced with commercial starter cultures. Food Chem, 90, 649-654.
  • Arslan A (2013): Et Muayenesi ve Et Ürünleri Teknolojisi.
  • Baskı, Medipress Matbaacılık, Malatya. Ss: 701-706. Cevger Y, Sarıözkan S, Aral Y (2007). The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income. Ankara Üniv Vet Fak Derg, 54, 211-214
  • Cevger Y, Sarıözkan S, Güler H (2004). The effect of the sale of whole or cut up chicken meat on enterprise income according to season. Turk J Vet Anim Sci, 28, 399-402.
  • Çakıcı N (2012): Sırt, Bohça, Şekerpare ve Kuşgömü
  • Pastırma Çeşitlerinin Kalite Özellikleri. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniv. Fen Bil. Enst., Erzurum. Ertuğrul E (2000): Et ve Et Ürünleri. TKB Matbaası,
  • Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Sektörel Araştırmalar, Ankara. 4.48; 9.15 Et Tipi Kontrfile (Referans) Bonfile 9,39 003 15.42; -3.38 Antrikot 8,40 002 13.63; -3.18 But 8,26 012 14.68; -1.84 Et Parçasının Ağırlığı (Covariate) β: Bağımsız değişkenlerin eğim katsayısı β: The slope of the independent variables 65 001 90; 7.41
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Veteriner Cerrahi
Diğer ID JA97RS87PB
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aytaç Akçay

Savaş Sarıözkan

Serhat Al

Ferhat Dinç

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Akçay, A., Sarıözkan, S., Al, S., Dinç, F. (2015). Economic analysis of production and marketing of Turkish pastrami according to carcass cuts. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 62(2), 133-137. https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000002670
AMA Akçay A, Sarıözkan S, Al S, Dinç F. Economic analysis of production and marketing of Turkish pastrami according to carcass cuts. Ankara Univ Vet Fak Derg. Haziran 2015;62(2):133-137. doi:10.1501/Vetfak_0000002670
Chicago Akçay, Aytaç, Savaş Sarıözkan, Serhat Al, ve Ferhat Dinç. “Economic Analysis of Production and Marketing of Turkish Pastrami According to Carcass Cuts”. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 62, sy. 2 (Haziran 2015): 133-37. https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000002670.
EndNote Akçay A, Sarıözkan S, Al S, Dinç F (01 Haziran 2015) Economic analysis of production and marketing of Turkish pastrami according to carcass cuts. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 62 2 133–137.
IEEE A. Akçay, S. Sarıözkan, S. Al, ve F. Dinç, “Economic analysis of production and marketing of Turkish pastrami according to carcass cuts”, Ankara Univ Vet Fak Derg, c. 62, sy. 2, ss. 133–137, 2015, doi: 10.1501/Vetfak_0000002670.
ISNAD Akçay, Aytaç vd. “Economic Analysis of Production and Marketing of Turkish Pastrami According to Carcass Cuts”. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 62/2 (Haziran 2015), 133-137. https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000002670.
JAMA Akçay A, Sarıözkan S, Al S, Dinç F. Economic analysis of production and marketing of Turkish pastrami according to carcass cuts. Ankara Univ Vet Fak Derg. 2015;62:133–137.
MLA Akçay, Aytaç vd. “Economic Analysis of Production and Marketing of Turkish Pastrami According to Carcass Cuts”. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, c. 62, sy. 2, 2015, ss. 133-7, doi:10.1501/Vetfak_0000002670.
Vancouver Akçay A, Sarıözkan S, Al S, Dinç F. Economic analysis of production and marketing of Turkish pastrami according to carcass cuts. Ankara Univ Vet Fak Derg. 2015;62(2):133-7.