The aim of this study is to determine the effect of marketing chicken carcasses after different cutting methods, on the enterprise income, taking into account seasonal price changes. The study was carried out in the Meat and Fish Organization Sincan Slaughtering Plant Poult Unit (Ankara-Turkey) between March 2002-May 2002. The research material included total 850 pieces broiler carcasses, which were cut up with conventional methods using a knife. In the research, 2 different conventional cutting methods were used. In the 1st method, the carcasses were cut-up into 7 parts as drumsticks, thighs, fillet (breast meat without bone and skin), wings, for soup (back), neck and bone. In the 2nd method the carcasses were cut-up into 4 parts as wings, legs (hindquarter), whole breast (with breast meat, back, bone and skin) and neck. In the 1st method, it was determined that there was an average increase of 4.03 % in the enterprise income with summer term prices; and an increase of 0.91 % with winter term prices. In the 2nd method, it was determined that respectively 13.18 and 3.35 % increases would be obtained in the income. It was found out that the 2nd method, in which the work force efficiency was high and the shrinkage rate was less, provided more net income increase to the enterprise
Bu çalışmanın amacı, farklı parçalama metotları ile piliç eti pazarlamasının, işletme geliri üzerine olan etkisinin, mevsimsel fiyat değişiklikleri de göz önüne alınarak belirlenmesidir. Çalışma, Et ve Balık Kurumu Sincan kanatlı kesimhanesinde, Mart 2002-Mayıs 2002 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın materyalini, bıçak kullanılarak geleneksel yöntemlerle parçalanan toplam 850 adet broyler karkası oluşturmuştur. Araştırmada 2 farklı geleneksel parçalama metodu kullanılmıştır. Birinci metotta, karkaslar, but, baget, fileto (kemik ve deri hariç göğüs eti), kanat, çorbalık (kemikli sırt), boyun ve kemik olmak üzere 7 ayrı parçaya, ikinci metotta ise kanat, arka bacaklar, bütün göğüs (göğüs eti, sırt, kemik ve deri dahil) ve boyun olmak üzere 4 ayrı parçaya ayrılmıştır. Araştırma kapsamında incelenen 1. parçalama metodunda, işletme gelirinde yaz dönemi fiyatlarıyla ortalama % 4.03’lük, kış dönemi fiyatlarıyla ise % 0.91’lik bir artış olduğu saptanmıştır. 2. parçalama metodunda, işletme gelirinde elde edilen artış oranları, yaz ve kış dönemi fiyatlarıyla sırasıyla % 13.18 ve % 3.35 olarak belirlenmiştir. Kullanılan 2. metodta, işgücü verimliliğinin yüksek ve fire oranının düşük olmasının, işletmede daha büyük bir net gelir artışı sağlanmasında etkili bulunduğu ortaya konulmuştur
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Veteriner Cerrahi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2007 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2007Cilt: 54 Sayı: 3 |
Bibtex | @editöre mektup { auvfd599889, journal = {Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi}, issn = {1300-0861}, eissn = {1308-2817}, address = {}, publisher = {Ankara Üniversitesi}, year = {2007}, volume = {54}, number = {3}, pages = {211 - 214}, doi = {10.1501/Vetfak\_0000000280}, title = {The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income}, key = {cite}, author = {Cevger, Yavuz and Sarıözkan, Savaş and Aral, Yılmaz} } |
APA | Cevger, Y. , Sarıözkan, S. & Aral, Y. (2007). The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income . Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi , 54 (3) , 211-214 . DOI: 10.1501/Vetfak_0000000280 |
MLA | Cevger, Y. , Sarıözkan, S. , Aral, Y. "The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income" . Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 54 (2007 ): 211-214 <http://vetjournal.ankara.edu.tr/tr/pub/issue/47507/599889> |
Chicago | Cevger, Y. , Sarıözkan, S. , Aral, Y. "The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income". Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 54 (2007 ): 211-214 |
RIS | TY - JOUR T1 - Farklı parçalama metodları ile piliç eti pazarlamasının işletme geliri üzerine etkisi AU - YavuzCevger, SavaşSarıözkan, YılmazAral Y1 - 2007 PY - 2007 N1 - doi: 10.1501/Vetfak_0000000280 DO - 10.1501/Vetfak_0000000280 T2 - Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 211 EP - 214 VL - 54 IS - 3 SN - 1300-0861-1308-2817 M3 - doi: 10.1501/Vetfak_0000000280 UR - https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000000280 Y2 - 2023 ER - |
EndNote | %0 Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income %A Yavuz Cevger , Savaş Sarıözkan , Yılmaz Aral %T The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income %D 2007 %J Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi %P 1300-0861-1308-2817 %V 54 %N 3 %R doi: 10.1501/Vetfak_0000000280 %U 10.1501/Vetfak_0000000280 |
ISNAD | Cevger, Yavuz , Sarıözkan, Savaş , Aral, Yılmaz . "The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income". Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 54 / 3 (Eylül 2007): 211-214 . https://doi.org/10.1501/Vetfak_0000000280 |
AMA | Cevger Y. , Sarıözkan S. , Aral Y. The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income. Ankara Univ Vet Fak Derg. 2007; 54(3): 211-214. |
Vancouver | Cevger Y. , Sarıözkan S. , Aral Y. The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi. 2007; 54(3): 211-214. |
IEEE | Y. Cevger , S. Sarıözkan ve Y. Aral , "The effect of chicken meat marketing with different cutting methods on enterprise income", Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, c. 54, sayı. 3, ss. 211-214, Eyl. 2007, doi:10.1501/Vetfak_0000000280 |